Sociální komunikace a její nezbytnost
15. 7. 2021 2021-08-30 18:28Sociální komunikace a její nezbytnost
Sociální komunikace a její nezbytnost
- – sociální interakce
- – typy, formy, druhy komunikace
- – sociální percepce
- – konflikty a jejich zvládání
- – reakce na zátěžové situace
Sociální interakce
- – proces vzáj. působení jedinců (téhož druhu) na sebe
- – nastává tehdy,jestliže jednání jedné osoby nebo skupiny vyvolává jednání jiné osoby nebo skupiny, zahrnuje poznávání druhý lidí a sebe sama v síti sociálních vztahů a komunikaci
- – důležitý je proces sociálního poznávání, které je znesnadňováno chybami: halo efekt (necháme se unést jedním nápadným rysem), prvním dojmem, efektem sociálního postavení (vlastnosti posuzujeme např. podle povolání), projekcí (své názory očekáváme od jiného člověka), předsudky a stereotypy (zjednodušování, zkreslování – např. podle rasy, národa, pohlaví apod.)
- – součástí sociální interakce je komunikace, u které rozeznáváme tři typy: meziosobní, skupinovou, masovou
Typy, formy, druhy komunikace
Komunikace
- = způsob dorozumívání
- = proces, v jehož rámci se sdělují či vyměňují informace
- = prostředek sociální interakce
- – není specificky lidským procesem (narozdíl od řeči)
- – vyplývá z potřeby člověka vyměňovat si informace
- – izolace od informací vyvolává u člověka ps. deprivaci
Vývoj komunikačních systémů:
- 1) znamení a signály
- 2) mluvení
- 3) psaní
- 4) tisk
- 5) masová komunikace
Proces komunikace:
- komunikátor (sdělení od ní)
- komuniké (obsah sdělení)
- komunikant (přijímá sdělení)
- účinek vyvolaný komunikací
Druhy:
- – verbální (jen 20% monolog, dialog..) / neverbální (mimika, gesta..80%)
- – symetrická (všichni účastníci stejnou měrou) / asymetrická
- – harmonická / konfliktní
- – soutěživá / spolupracující
- – formální / neformální
- – řetězová / ohnisková / kruhová podle prostředníka
Formy:
- – přímá reakce -> signalizuje urč. význam
- – gesta -> mimika (pohyb obličejových svalů) např. úsměv – vyjadřuje povzbuzení / souhlas / ironizaci / pochvalu / pohrdání..
- pantomimika (pohyb končetin a celého těla)
- – jednání neverbální vyjádření úmyslu, úsilí
- – obrazová reprezentace
- – symbolická komunikace – různé formy řeči / ostatní vyjádření = předání květiny / umělecká produkce
- – významné i citový přízvuk, výraz
- – ovliv. kom.- metakomunikační hříchy – koketérie, zabarvení hlasu, ironie, sarkasmus
- – způsob jednání:
- – submisivní (pasiv.)
- – dominantní (aktiv.)
- – asertivní
Sociální percepce
- – obraz si tvoříme podle naší kognitivní(poznávací) komplexnosti
- 1) určité třídění ( kategorizace ) člověka
- 2) většinou podle toho, co činí ( chování ), co řídí, jaký má vzhled(sociální status)
- Chyby v procesu sociálního poznávání:
- – Haló efekt: při poznávání druhých se necháme unést jen jediným nápadným rysem, ať už příznivým, nebo nepříznivým. Tento rys „přehluší“ všechny ostatní, které pak posuzujeme stejně (pozitivně/negativně)
- – První dojem : PD z percepce toho druhého zobecníme a dovolíme, aby ovlivňoval naše další poznávání.
- – Logická chyba: na základě jistých zkušeností se domníváme, že některé vlastnosti spolu logicky souvisejí. (např. opakovaně se setkáváme s několika vysokými muži, kteří jsou rozhodní a energičtí, to ale neplatí pro všechny vysoké muže)
- – Efekt mírnosti: nám sympatické a milé osoby obvykle posuzujeme mírněji, méně kriticky
- – Efekt sociálního postavení: většinou přisuzujeme neprávem lidem se známým sociálním postavením, vlastnosti, které jsou pro výkon dané profese/postavení charakteristické
- – Projekce: máme tendenci očekávat, že ostatní lidé mají podobné motivy, zájmy, postoje a názory jako my. Své promítáme do druhého
- – Předsudky a stereotypy: stereotypní hodnocení zahrnuje zpravidla zjednodušování a zkreslení (např. Němce považujeme za pořádné, tak Hans je také pořádný-> jednomu příslušníkovi skupiny přisuzujeme rysy, které jsou typické pro danou skupinu. Předsudek je intenzivním stereotypem, špatně se odstraňuje, těžko se argumenty mění ->ulpívání na chybných teoriích (rasové)
Konflikty a jejich zvládání
Konflikt, konfliktní situace:
- a) obsahové, věcné, racionální
- b) emocionální(iracionální)
- – vnitřní, vnějšně vnitřní, vnější
- – boj protichůdných sil, 1 složka je racionální, 1 iracionální
- – 3 zákl. typy chování u konfliktu:
1) konfrontace
2) únik
3) popření
4) řešení(vyřešení)
Zdroje konfliktů:
- – objektivní překážky
- – vlastnosti jiných lidí
- – povahové osobní vlastnosti
- – nepřiměřené požadavky
- – chyby výchovy
- – nedostatek zkušeností, schopností
Reakce na zátěžové situace
Stres = stav psych. zátěže
- – vzniká působením rušivého faktoru na člověka během dosahování cíle/uspok. potřeb
- – při prohloubení a chronickém působení konfliktu
- – individuální odolnost, různé činitele
Frustrace = stav vyvolaný překážkou na cestě k cíli / uspok. potřeb
- – aktivuje tzv. obranné frustrační mechanismy
- – různá náchylnost, různá odolnost (frustrační tolerance->dlouhé snášení
- – negativně ovlivňuje chování člověka, ale může vyvolat i motivaci -> zvýšené úsilí
Reakce na zátěžovou frustrační situaci:
- – agrese (4 stupně: 1) pouze v myšlení, 2) projeví se nadávkou navenek, 3) destrukce / rozbíjení předmětů, 4) fyzické napadení osoby)
- – bagatelizace (snižování hodnoty cíle)
- – racionalizace (hledání rozumového vysvětlení problému)
- – kompenzace (snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti)
- – únik (vyhýbání se povinnostem / nepříjemnostem….např. nemoc)
- – somatizace (přenesení psych. napětí do těles. oblasti -> civilizační choroby)
- – projekce (svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného)
- – regrese (únik z napjatých situací k nepřiměřenému jednání)
Deprivace (strádání) = chronické neuspokojení potřeb / nedosahování cílů
- – když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima , nebo pod její úrovní
- – různé podoby:
- – fyzická (nedostatek spánku)
- – psychická (chronické neuspokoj. psych. potřeb)
- – senzorická (nedostatek podnětů)
- – sociální (velká soc. izolace)
reklama