Počátky filozofického myšlení
15. 7. 2021 2021-08-30 18:24Počátky filozofického myšlení
Počátky filozofického myšlení
- – vznik a podstata filozofie
- – filozofické tázání, vztah filozofie a jiných forem vidění světa
- – periodizace antické filozofie
- – učení předsokratiků
Vznik a podstata filozofie
- Filozofie = soustava kritického uvažování o problémech bytí, světa, poznání a člověka, filein = milovat + sofia = moudrost
- – vznik na přelomu 7. a 6. stol. př. n. l. na západním pobřeží malé Asie – obchodní křižovatka mezi Řeckem, Asií a Afrikou – kulturní vliv
- – přírodní filozofové = presokratici
- – drželi se v mezích přírody – společnost se vyvíjí podle přírodních zákonů
- – 4. – 3. stol. př. n. l. – Athény = hovoří se o člověku a o společnosti, řečnictví
- – 2. – 6. st. př. n. l. – římská filozofie
Filozofické tázání, vztah filozofie a jiných forem vidění světa
– neustále trvající proces narozdíl od otázek, které jsou pouhými střípky, které tvoří tázání
1) tázání KOSMOLOGICKÁ (ř. kosmos = svět mající řád × chaos)
- – filozofie zrozena jako kosmologické tázání – hledání řádu světa
– otázky:
- Co ovládá přírodu?
- Řídí něco pohyby?
- Co je to změna, pohyb?
- Je svět věčný nebo má začátek a konec?
2) tázání ONTOLOGICKÁ (ř. on hé on = jsoucí jsoucno)
- – tvoří nejobecnější jádro filozofie, ptají se jak jsoucna jsou (nikoli, jak se nám jeví, že jsou)
– otázky:
- Jak vznikl tento svět?
- Z čeho je tento svět? …
3) tázání GNOSEOLOGICKÁ (ř. gnósis = poznání)
- – zabývají se problémem poznání světa; ptají se, jak se nám jeví to, co je
– otázky: Je svět poznatelný?
- Je-li svět poznatelný, pak do jaké míry?
- Co vlastně poznáváme?…
4) tázání LOGICKÁ (ř. logos = slovo, rozum)
- – souvisí s tázáními gnoseologickými; neptají se však, jestli můžeme poznávat, ale jak správně poznávat
- – později se logika z filozofie oddělila a dnes je samostatnou vědní disciplínou
5) tázání AXIOLOGICKÁ (ř. axia = hodnota)
- – týkají se hodnot (hodnocení) v různých oblastech lidského světa; hodnoty jsou různé: etické, estetické, ekonomické apod.
– otázky:
- Co jsou to hodnoty a kde se vzaly?
- Do jaké míry jsou hodnoty stálé a do jaké proměnlivé?
- Jaká je hierarchie hodnot? …
6) tázání ANTROPOLOGICKÁ (ř. anthrópos = člověk)
- – zkoumají podstatu člověka a jeho zvláštní jsoucna
- – vychází z axiologických tázání a v mnoha případech se překrývají
– otázky:
- Jaký smysl má existence člověka?
- Jaký smysl mají dějiny?
- Jakou roli hraje jedinec v dějinách?…
7) tázání ETICKÁ (ř. éthos = mrav, zvyk)
- – etika (nauka o chování) je někdy chápána jako něco, k čemu filozofie směřuje; vyjadřuje praktický význam filozofie pro člověka
- – etické problémy se týkají hodnot jednání člověka a posuzování lidských činů z hlediska dobra a zla
– otázky:
- Co je to dobro?
- Co je podstatou lidského štěstí?
- Existuje zlo, nebo zlem chápeme nepřítomnost dobra?…
8) tázání ESTETICKÁ (ř. aisthetikos = vnímavost, citlivost ke kráse)
– zabývají se „třetím“ způsobem, jímž se člověk „zmocňuje“ světa: 1. způsob praktický, 2. způsob teoretický, 3. způsob estetický
– otázky:
- Proč je něco krásné (libé) a něco ohavné (nelibé)?
- Je krásno samo o sobě, nebo je to výsledek našeho vnímání?
- Jakou roli hraje krásno v lidském životě?…
Periodizace antické filozofie
antika– období dějin a kultury starověkého Řecka a Říma
obodbí:
- předsokratické– 7.-5. stol. př.n.l.
- klasické– 5.- 4. stol. př.n.l.
- – vznik velkých mouder- Platon
- -FI se obrací na člověka, etiku
- helenistické– konec 4. stol př.n.l.
- – Řím vzkvétá, Řecko upadá
- – 529. n.l. Justinián ruší školy
- – FI zmítána skepsí
- à do prvního vystoupení apoštolů
Předsokratické obodbí
- – FI se vyčleňuje, přechod od mýtu k logu
- – formování základních FI otázek
- – FI tvoří pojmový aparát
- – hl. zájmem je svět a hledání základu všeho
Milétští přírodní filozofové
- – Milét byl centrem řeckého obchodu
- – hledají pralátku arché, ptají se, co je podstatou bytí?
- Thales = astronom a matematik, zjistil výšku egyptských pyramid, předpověděl zatmění slunce, pralátkou je voda
- Anaximénes = za pralátku považoval vzduch jako oživující dech
- Anaximandros = zakladatel filozofie jako samostatné vědy, původním principem a příčinou bytí je apeiron – neomezený a neurčitý
- Pythagoras = matematik, astronom, vztahy řízeny číselnými vztahy (aritmos – číslo), zkoumal jak svět funguje, ne jak vznikl
- Herakleitos= liboval si v temnotách a nesnášel lidi, zakladatel dialektiky, pralátkou je oheň
- panta-rei- dialektický názor
- hýlozoizmus- životadárné principy
- kosmologie- o řádu světa
- kosmogonie- o pův. světa
- Eleaté
- – své myšlenky šířili na západním břehu Itálie v kolonizační oblasti Řeků kolem města Elea
- Xenofanés = zkoumá pojem Bůh, kritizuje lidství bohů (zvlášť v Homérově díle), 1. filozof, jehož dílo se dochovalo
- Parmenides= všude něco je, předchůdce ontologie
- Zenón = aporie – paradoxy logického rozumu
1. Závod Achillea se želvou
– Pokud má želva sebemenší náskok, pak ve chvíli, kdy se Achilles dostane z bodu A na bod B, je želva již v bodě C. Když je Achilles v bodě C, je želva už v bodě D. Vzdálenosti mezi body se neustále snižují, ale podle Zénóna Achilleus želvu nikdy nedohoní.
2. Letící šíp
– Letící šíp pozorovaný v jakýkoliv okamžik svého pohybu se nachází na jednom místě, v kterém je de facto v klidu. Pokud je ale v klidu v každém okamžiku svého letu, znamená to, že je v klidu i v čase, což znamená, že se nepohybuje.
3. Efesané
Herakles temný = liboval si v temnotách a nesnášel lidi, zakladatel dialektiky, pralátkou je oheň
Demokritos = etika, atomista – jsoucno vyplněno atomy, oceňuje duchovní vlastnosti