Člověk jako společenská bytost
15. 7. 2021 2021-08-30 18:22Člověk jako společenská bytost
Člověk jako společenská bytost
- – proces socializace a jeho význam pro jedince a společnost
- – formy sociálního učení
- – pozice, status, role
- – tvorba hodnot, postojů a norem
- – sociální kontrola
Proces socializace a jeho význam pro jedince a společnost
Socializace
- = zespolečenšťování, polidšťování
- = aktivní proces sociálního učení
- = osvojení jazyka, postojů, specifického vidění světa, identity (vědomí vlastního já)
- = proces osvojování a poznávání kulturních norem a hodnot
- – umožňuje jedinci život ve společnosti, sžívání člověka s ostatními
- – dlouhodobý a komplikovaný proces, nejintenzivnější v mládí, ale probíhá celý život
- – člověk se stává osobností pod vlivem sociálního prostředí a sociální interakce
- – zajišťuje kontinuitu společenského vývoje
dělení:
- a) záměrná(vědomá) – v rodině, ve škole
- b) nezáměrná(nevědomá) – vzniká interakcemi,korigování chování,schopnost empatie
cíle:
- – zespolečenštění člověka tak, aby byl schopen vycházet s ostatními lidmi a mohl existovat ve společnosti chování úspěšně socializovaného člověk je předvídatelné a očekávané
- – naučit jedince správě se chovat v určitých sociálních rolích
- – vypracovává u člověka schopnost vzdát se určité potřeby nebo ji odložit na později(disciplína)
- – probíhá v sociálním prostředí
- – rodina (primární skupina, nejvýznamnější)
- – vrstevnická skupina
- – pracovní kolektiv / masmédia
Formy sociálního učení
- – napodobování
- – identifikace (ztotožňování se s urč. vzorem)
- – přebírání rolí (osvojování si rolí)
- – anticipace (očekávání urč. způsobu jednání)
- – citová nákaza (přebírání cit. vztahů od lidí)
- – sugesce (nekritické přebírání názorů)
– Sociální učení je způsob, kterým se jedinec učí přizpůsobovat požadavkům svého společenského prostředí a osvojuje si názory, postoje, hodnoty
– základem formálních vztahů je sociální pozice (status) a sociální role, která je s ní svázána
Pozice, status, role
Sociální pozice = hodnota postavení, které člověk zaujímá v nějakém sociálním útvaru
- – má vzhledem k jiným postavením určitou hodnotu
- – svázáno s výkonem určité role
Status = trvalejší pozice, bývá vyjadřován symboly
- a) vrozený
- b) získaný(získaný během života)
- c) připsaný(jak člověka vidí ostatní lidé)
Sociální role = soubor očekávaných chování člověka
- – odráží jeho postavení ve společnosti je tím, co se od něj očekává
- – mívají symboly (koruna…)
- – neslučitelnost role – když se od jedince v určité situaci očekává až protikladné chování
- – člověk ji neuskutečňuje podle přesných pravidel, ale vkládá do ní prvky své osobnosti
- – její realizace záleží na:
- – poznání / informacích
- – motivaci (= emotivní faktor)
- – schopnosti jedince
členění:
- a) formální (student, poslanec..)
- b) neformální (kamarád..)
- obligatorní (syn, vnuk, Čech, muž..) / volitelné
- podřadná / souřadná / nadřazená…
- specifické -> vnucené (obětní beránek) / přisouzené (šašek třídy)
- – souběžně několik rolí (matka, dcera, atletka, sekretářka, sestra..)
- – člověk se s ní může identifikovat, nebo ji hrát
- – obvykle vymezená např. postavením v zaměstnanecké struktuře společnosti
Tvorba hodnot, postojů a norem
Postoje:
- – relativně stálé tendence hodnotit předměty a jevy
- – připravenost člověka reagovat na podněty určitým způsobem
- – měří se na postojových škálách
Norma
je požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., určený buď k závaznému vyžadování nebo k posuzování jejich přijatelnosti nebo obvyklosti.
Hodnota
obecné myšlenkové přetvoření postoje vůči určité kvalitě do formy přetrvávající míry individuální významnosti této kvality; vztahová kategorie vyjadřující na základě hodnotící transakce stupeň zobecněné a vnitřně přijaté významnosti vnější entity konkrétním člověkem. Rovněž cílový předmět nebo stav, ke kterému člověk směřuje a kterého se snaží dosáhnout (zájem). Hodnota vzniká v procesu socializace jedince kulturním působením společnosti, v níž jedinec žije. Strukturací hodnot do více či méně stálých hierarchií (vyšší a nižší hodnoty) vzniká hodnotová orientace, která je individuálně vysoce variabilní a je většinou měřítkem identifikace jedince se společností.
Reakce na rozpor mezi hodnotami a cíli – podle am. sociologa Roberta Karla Mertona – 5 typů reakce jedince na rozpor mezi hodnotami a cíli společnosti a prostředky dosažení
- – Konformismus = jednání dle očekávání , naplnění role, souhlas s cílem
- – Inovace = souhlas s cílem, ale ne s prostředky, volí vlastní
- – Ritualismus = lpí na osvědčených prostředcích, ale neuvědomuje si cíle
- – Únik (různé formy) = ignorace cílů, postupů i očekávaných reakcí
- – Vzpoura = nepřijímá ani cíle, ani prostředky (protest)
Sociální deviace – znamenají odchylku od pravidel vytvořených společností a osvojených během socializace
- – podstata je v existenci pravidel, bez nich by neexistovala
- – deviantní chování – odlišuje se od uznávaných norem a pravidel, podle nichž jedná většina společnosti, porušení těchto pravidel
- – co je deviantní a co normální závisí na tom, co za to považuje společnost
- – sociální patologie – ohrožující, škodlivé, negativní hodnocení
dělení:
- a) agresivní(použití násilí)
- b) neagresivní(porušení norem bez násilí)
- c) zvláštní druhy
- – kriminalita = činnost porušující právní normy,trestána systémem sankcí
- – delikvence – týká se i mladistvých
- – šikana, násilí
Sociální kontrola
- – konfrontace reálného chování člověka s normami a hodnotami společnosti
- – dělení:
- vnější / vnitřní (= sebekontrola)
- – udržuje ji systém sankcí –
- a) pozitivní -> ocenění za následování norem a dodržování hodnot (státní vyznamenání…)
- b) negativní -> trst za porušení norem a nenrespektování hodnot (trestní stíhání, odsouzení) cílem je
Cíl: stabilita sociálního řádu , udržení stávajících institucí a sociálních organizací