Čína
13. 7. 2021 2021-08-29 22:03Čína
Čína
- Nejstarší civilizace dálného východu
- Východní provincie dnešní Číny (ČLR)
- Rozkládá se v povodí řek Huang – He a Jang c‘ Jang
- Izolovaný vývoj
- Obchodní cesta (Hedvábná stezka)
- Do Číny proniká minimum vlivů
- Nikdy nevytvořila ve starověku centralizovanou říši
- Různé politické uspořádání
- Zemědělství = hlavní způsob obživy
- Veliká vlhkost, dostatek srážek
- Pomocí Hedvábné stezky jsou z Číny vyváženy i myšlenky a nápady (např. střelný prach, papír)
Politický vývoj:
- Během 2. tisíciletí př. n. l. základy politické organizace státu
- Staroorientální despocie
- V každém Čínském království existovalo centrum, které bylo centrem říše
- Šlechta nemá příliš pravomocí do zasahování do politiky, opírá se prakticky o byrokracii
Společnost:
- Privilegované vrstvy: šlechta, armáda
- Nejpočetnější = svobodní obyvatelé
- Nejnižší společenskou vrstvou = otroci – většinou dlužníci, ;většina otroků je majetek státu, pracují na polích, na stavbách (nejmonumentálnější stavba = Velká Čínská zeď)
- Silné rozvrstvení, přesně určená práva a povinnosti (např. pouze vysoké vrstvy smějí jíst maso)
- Vyspělé zemědělství
- Používají železné nástroje
- Zavlažovací a odvodňovací kanály
- Plodiny: rýže = základ potravy (hlavní část jídla), zelenina, sojové boby, čaj, morušovník (na nich se choval bourec morušový – jeho vlákno se používá pro výrobu hedvábí. Hedvábí = hlavní vývozní artikl do Evropy)
- V Evropě 1750 první manufaktura na výrobu hedvábí
- Vyspělé řemeslo: textilní, hutnictví, slévačství, šperkařství, výroba papíru, chemie, technika (sestavili kompas), porcelán
- Politicky se začíná organizovat od 2. tisíciletí př. n. l. – velice chaotická (střídaly se různé říše) – období království Šan, období válčících států atd.
- 3. stol. př. n. l. Čína pod nadvládou Čchin – trvala necelé století
- Podle ní se označuje Čína
- Období rozkvětu
- Poprvé plně centralizovaný stát
- Král Jing Čeng nese první titul císaře
- Reformy – týkající se správy státu, upevnila svojí moc pomocí omezen rodové aristokracie, veškerá moc šlechty vložená do rukou úředníků
- Do popředí se dostává konfuciánství – státní ideologie – stává se nosným filozoficko – náboženský směr
- Důraz na obranu – na severu vzniká Velká čínská zeď (délka cca 5000 km, výška 7 – 10 m, velice široká)
- Snaha zastrašit nepřítele „falešnou armádou“ tzv. Terakotova armáda (z vypálené hlíny) – propracovaná do nejmenších detailů, byla rozestavena podél hranice
- Koncem 3. století př. n. l. povstání proti císařům dynastie Čchin
Dynastie Chan
- 3. století př. n. l. – 2. stol. př. n. l.
- Expanze – rozšření o Korejský poloostrov
- Boj proti hunským kmenům
- 183 – 185 n. l. Čínou otřáslo povstání, tzv. „povstání Žlutých turbanů“, vojenské povstání a útok na politickou moc – dlouhodobý politický rozvrat v Číně
- Rozpadá se centralizovaná Čína až do 4. století n. l.
Náboženství:
- Nejstarší se rozvíjí pod vlivem přírody (3. – 2. tisíciletí př. n. l. uctívali přírodní jevy)
- Později se přidávají 2 kulty – historická úcta
1) Kult králů:
- Historičtí/starší
- Králové označováni jako Synové nebes
- Promítl se i do pozdějších náboženství
2) Kult předků
- Pohřební rituály
- Bohatá pohřební výbava
- Přetrvávají do 6. stol. př. n. l.
6. – 5. stol. př. n. l.
- „Období sta škol“ – mnohost myšlenkových a naboženských proudů
- Kultura + náboženství spolu souvisí
- Čínská fylozofie – snaha přiblížit se lidu
- Snaha o popsání fungování světa
- Praktické užití a morální principy
Konfucianismus:
- Podle zakladatele Kcghung – fu-c‘ (latinský ekvivalent Konfucian)
- Promítl se i mimo Čínskou oblast
- 551 – 479 př. n. l.
- Konfucian začínal jako učitel, jeho směr se rodí v jeho škole – důraz na morálku, klade důraz na čínské tradice
- Každý Číňan by měl znát dějiny
- Velice konzervativní filozofický směr
- Klade důraz na mravy a chování člověka (nerozlišuje diferenciaci společnosti)
- Mravy nad zákon – „Nečiň druhým to, co nechceš, aby činili oni tobě“
- Panovník by měl být mravní vzor
- Panovník by neměl být neomezený – požadavek na rozdělení státní moci
- Konfucian se stal ve stáří na post vysokého úředníka
- Konfucianismus byl pronásledován – ilegální směr – až ve 3. stol. př. n. l. se stává oficiální směr
Legismus:
- Základem = latinské slovo leg = zákon
- Vychází z myšlenky, že hlavním principem společnosti je zákon
- Právo a zákon platí pro každého!
- Myšlenka, že každý zákon, aby byl vymahatelný musí mít dané tresty (sankce)
- Zákony platí jak pro společnost, tak i pro zákonodárce
Taoismus:
- Zakladatelem filozof Lao’C
- Ústřední pojem Tao – překládáno jako cesta
- Učení, které je založeno na myšlence hledání životní cesty
- Smyslem života – co nejvíce se přiblížit k přírodě
- Odmítají tehdejší společnost – návrat ke kořenům
- Odmítali zaměřování na materiální hodnoty – společnost je postavená na falešných hodnotách
Kultura a vzdělanost:
- Patří k nejvzdělanějším oblastem světa
Písmo:
- První obrázkové (na přírodních materiálech)
- Písmo zankové – zjednodušené obrázkové písmo, velice náročné – 1 znak = 1 slovo (pojem), různé dialekty
Literatura:
- Bohatá literatura
- Náboženské, filozofické texty
- Básně
- Eposy
- Báje
- Bajky
- Zachycují reálné události
Vyspělá věda:
- Přírodní vědy
- Matematika
- Astronomie
- Fyzika
- Chemie
- Výroba papíru, porcelánu, střelného prachu
Vyspělé lékařství:
- Akupunktura (tlaková, jehličková)
reklama