Společnost a kultura
8. 7. 2021 2021-07-08 14:36Společnost a kultura
Společnost a kultura
Společnost a kultura
– různost pojetí kultury
– kultura jako způsob života
– masová kultura
– víra a náboženství v současném světě
– světová náboženství, sektářství a obrana před ním
Různost pojetí kultury
Kultura
= vše, co je výsledkem činnosti člověka -> tvůrcem kultury je člověk
= soubor duchovních a materiálních hodnot vytvořené lidstvem
= sociálně zakotvené vzorce chování a jednání, které si lidé osvojili jako členové společnosti, jsou pozorovatelné v jejich každodenním jednání a chování
– lidské jednání a chování je kulturně podmíněno
– výsledkem jsou instituce = typy jednání vymezené společností
– sociální organizace není jednání, ale způsob provázení lidí (pozicemi, vztahy, rolemi)
– charak. znaky
– naučená
– je kolektivním produktem (tvoří ji lidé, kteří jsou v sociální interakci)
– jako celek si zachovává kontinuitu (návaznost)
– je adaptivní (je schopna přizpůsobit se vnitř. i vněj. změnám)
Dělení
- a) materiální kultura (=civilizace)
– zahrnuje jevy uspokojující materiální představy lidí (pracovní prostředky, předměty denní potřeby, obydlí, oděv, komunikační prostředky…)
– artefakty (fyzické předměty charak. pro kulturu)
– symboly (duchovní)
- b) duchovní kultura
= soubor jevů uspokojující duchovní potřeby lidí (umělecká a literární díla, vědecké poznatky, morální zásady, filosofie, právní ustanovení, náboženské ideje a činnosti vedoucí k jejich tvorbě)
- c) normativní jevy = posuzování norem a hodnot
- d) symbolická komunikace = jazyk
– dnes vhodnější užívání plurálu -> kultury (v rámci jedné společnosti, v témže čas a prostoru, však mohou existovat odlišné systémy norem, které platí jen v některé sociální skupině => skupinové normy)
Kultura jako způsob života
– enkulturace = proces osvojování si K
– akulturace = přebírání kulturních rysů
– subkultura = specifické kult. prvky menší vyhraněné skupiny (hippies)
– kulturní dědictví = přebírání toho, co se v minulosti osvědčilo
Funkce kultury
– orientační, informační, poznávací
– interpretační
– socializační
– zábavná, kompenzační, oddychová
Masová kultura
= označení současné kultury
– s rozvojem masmédií, dostupná širokému neomezenému množ. lidí
– je předpokladem pro šíření vzdělanosti
– přichází s prům. revolucemi (18. a 19. stol.)
– její znaky -> masovost (velký počet různorodých příjemců, anonymní)
– standardizace (stejnost předkládaného)
– jednosměrnost ( bez zpětné vazby)
– zaměřena hl. na zisk
Klady
– celkové všeobecné poznání světa
– rozšíření vědomostí
– seznámení s dalšími kulturami
– lepší dostupnost informací
– světová pomoc + spolupráce
Zápory
– vytrácení se dílčích menších kultur
– přebírání davových názorů
– jednotnost, nerůznorodost, jednotvárnost světa
Víra a náboženství v současném světě
Víra
= vztahování se k něčemu, co je mimo rozumové racionální poznání
= jistota, řád
= vazba člověka na Boha
Náboženství
= určitá forma názoru na svět
= aktivní i pasivní projevy vztahu člověka k transcendentní (=přesahující hranici reality) skutečnosti
– dělení:
polyteizmus (uznávání více bohů -> hinduismus)
monotheismus (uzn. 1 Boha -> islám, judaismus, křesť.)
neteismus (uznávání transcendentní skutečnosti bez osobních rysů, uznávání principů, ne Boha -> buddhismus)
– podoby:
panteizmus = splynutí Boha s přírodou
deismus = Bůh = stvořitel, ale svět s e dál řídí svými zákony
teizmus = Bůh je stvořitel, je všude, vše řídí
ateizmus = odmítání víry v Boha
agnosticismus = veškeré odmítání všech hodnot, poznání světa
– teologie = nauka o Bohu předpokládající vnitřní zaujetí (z řec. Theos = Bůh)
– religionistika = vědní obor zabývající se historií a rozmístěním nábož., nezaujatě
– sociologie = studuje formální (studium církví, sekt, řádů) a obsahovou stránku nábož. (vztah nábož. k etickým problémům)
Úloha nábož. ve společnosti:
– upevňování společen. vztahů
– upevňování a tvorba společen. hodnot
– pomoc v krizových situacích, charitativní činnost
– postmoderní společnost:
– přináší mnohé alternativy náb., pluralita názorů
– sílí zájem o východní kultury a myšlení
– vznik nových nábož. spolků, směrů, proudů… (sekularizace = zesvětštění, laicizace, omezování církevního vlivu; vyvlastnění církevního majetku)
– dnes – „neviditelná náboženství“ = neuvědomovaná nábož. (fotbalový fanoušci)
Světová náboženství, sektářství a obrana před ním
Základní světová náboženství
– lze je rozdělit podle tradice, z níž vycházejí
– Západní tradice – čerpá ze semitské rodiny, je založena na tradici pokroků, kladnému postoji ke světu (dobrota, snaha o jeho vykoupení)
– např. judaismus, křesťanství, islám
– Východní tradice – vzchází z indické rodiny, charakteristická je mystika (lidstvo nachází Boha uvnitř svého ducha, snaha o vysvobození z koloběhu duší, víra v absolutně duchovní podstatu reality), – např. hinduismus, buddhismus
Křesťanství
= monoteistické nábož. navazující na judaismus
– nejrozšířenější v Evropě a Americe
– vznik kolem počátku našeho letopočtu na území dnešní Izraele
– křesťané vyznávají svatou Trojici: Boha – Otce (Hospodina), Ježíše Krista (Mesiáše, Syna) a Ducha svatého
– základním spisem je Bible – skládá se ze Starého zákona (křesťanství je společné s Judaismem) a Nového zákona (ten hovoří především o životě a působení Ježíše – ve 4 evangeliích)
Judaismus
= židovské monoteistické nábož.
– vznik ve 2. tisíciletí př.n.l
– Bůh – Hospodin dal židovskému národu Zákon (nejvýznamnější – Desatero), ten byl zapsán do Bible (Starý zákon)
– jádrem posvátných textů je 5 knih Mojžíšových (=Tóra)
– na Bibli navazuje Talmud (části Mišna a Gemara)
Islám
= nejmladší velké monoteistické nábož.
– založeno Muhammedem v 7. stol. na Arab. poloostrově
– z jeho zjevení vznikla základní nábož. kniha = Korán
– stoupenci = muslimové věří v 1 Boha Alláha a v Muhammeda jako proroka
– 5 základních pilířů:
– vyznávat 1 Boha
– modlit se předepsaným způsobem
– v ramadánu se postit
– dávat potřebným almužnu
– navštívit posvátnou Mekku
Hinduismus
= označení pro nábož. celé indické civilizace
– formuje se v 2.tis. př.n.l a čerpá z posvátných spisů Véd (obsahují chvalozpěvy , filosofické úvahy = upanišady, a jejich komentáře)
– uctívány stovky Bohů, v popředí – Višna, Brahma, Šiva..
– duchovní učitelé hind. = Guru
– společnou vírou ind. náb. = myšlenka reinkarnace (převtělování)
Buddhismus
= světové náb. pocházející z Indie a rozšíř. po celé JV Asii
– zakladatel = Siddhartha Gautama (6.–5.stol. př.n.l.) –čestný titul Buddha (= probuzený)
– víra v koloběh životů a snaha dosáhnout nirvány, stavu naprostého duchov. naplnění
– nejstarší kanonický text = Tipitakam (tři koše rozprav)
( fundamentalismus = nejkonzervativnější křídlo náb. = boj příslušníků některých nábož. skupin za zájmy své kultury formou násilné expanze a útlaku příslušníků jiných kultur a vyznání)
Nová nábožen. hnutí:
– vznikají v nové vlně zájmu o nábož. ve 2. pol. 20 stol.
– často čerpají z křes. nebo orientál. náb.
– některá náb.vykazují znaky sekt
Sekty:
= totalitní uzavřené společnosti
= malá skupina věřících negativně se vymezující vůči konvenční církvi
– opozice X oficiálním nábož. (z lat. secare = odštěpení)
– mají autoritativní vůdce
– bezvýhradná poslušnost
– potlačována svoboda myšlení
– uzavřenost X vnějšímu světu, kritice
– izolování od příbuzných, rodiny, přátel
-původ v křes -> mormoni, moonisté, Svědkové Jehovovi, Děti Boží…)
-okultní a magické pozadí -> satanismus, Woodoo, čarodějnictví…)
ČR
– 1991 – zákon o svobodě nábož. vyznání, postavení církví a nábož. společnostech
– nedošlo k odluce státu od církve
– největší církev – katolická (římskokat.) -> protestantská (českobratrská církev evangelická)
– ekumenické hnutí => snaha o sblížení církví (Ekumenická rada církví)
– různá svět. náb. (po r. 89 – 100 nových nábož. -> asi 50 z toho = sekty)
– po sčítání lidu (2001)- 26, 8% katolíků, 60% ateistů
Pojmy:
– Papež = hlava římskokat. Náb. (Jan Pavel II. = Karol Wojtyla + 2005 -> Benedikt XVII.)
– teokracie = vláda kněží
– animismus = myšlenkový systém podle něhož je každá věc prostoupena a ovládána duchovní silou nebo duší
– celibát = církev. zákon zakazující svatby duchovenstvu
– bohoslužba = obřad, při kterém dochází ke společ. uctívání Boha
– eucharistie = přijímání (podobojí)
– askeze – touha po mravní čistotě, zdrženlivost
– hédonismus = touha po slastném životě
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.