Sociální komunikace a její nezbytnost
8. 7. 2021 2021-07-08 14:30Sociální komunikace a její nezbytnost
Sociální komunikace a její nezbytnost
Sociální komunikace a její nezbytnost
– sociální interakce
– typy, formy, druhy komunikace
– sociální percepce
– konflikty a jejich zvládání
– reakce na zátěžové situace
Sociální interakce
– proces vzáj. působení jedinců (téhož druhu) na sebe
– nastává tehdy,jestliže jednání jedné osoby nebo skupiny vyvolává jednání jiné osoby nebo skupiny, zahrnuje poznávání druhý lidí a sebe sama v síti sociálních vztahů a komunikaci
– důležitý je proces sociálního poznávání, které je znesnadňováno chybami: halo efekt (necháme se unést jedním nápadným rysem), prvním dojmem, efektem sociálního postavení (vlastnosti posuzujeme např. podle povolání), projekcí (své názory očekáváme od jiného člověka), předsudky a stereotypy (zjednodušování, zkreslování – např. podle rasy, národa, pohlaví apod.)
– součástí sociální interakce je komunikace, u které rozeznáváme tři typy: meziosobní, skupinovou, masovou
Typy, formy, druhy komunikace
Komunikace
= způsob dorozumívání
= proces, v jehož rámci se sdělují či vyměňují informace
= prostředek sociální interakce
– není specificky lidským procesem (narozdíl od řeči)
– vyplývá z potřeby člověka vyměňovat si informace
– izolace od informací vyvolává u člověka ps. deprivaci
Vývoj komunikačních systémů:
1) znamení a signály
2) mluvení
3) psaní
4) tisk
5) masová komunikace
Proces komunikace:
komunikátor (sdělení od ní)
komuniké (obsah sdělení)
komunikant (přijímá sdělení)
účinek vyvolaný komunikací
Druhy:
– verbální (jen 20% monolog, dialog..) / neverbální (mimika, gesta..80%)
– symetrická (všichni účastníci stejnou měrou) / asymetrická
– harmonická / konfliktní
– soutěživá / spolupracující
– formální / neformální
– řetězová / ohnisková / kruhová podle prostředníka
Formy:
– přímá reakce -> signalizuje urč. význam
– gesta -> mimika (pohyb obličejových svalů) např. úsměv – vyjadřuje povzbuzení / souhlas / ironizaci / pochvalu / pohrdání..
pantomimika (pohyb končetin a celého těla)
– jednání neverbální vyjádření úmyslu, úsilí
– obrazová reprezentace
– symbolická komunikace – různé formy řeči / ostatní vyjádření = předání květiny / umělecká produkce
– významné i citový přízvuk, výraz
– ovliv. kom.- metakomunikační hříchy – koketérie, zabarvení hlasu, ironie, sarkasmus
– způsob jednání:
– submisivní (pasiv.)
– dominantní (aktiv.)
– asertivní
Sociální percepce
– obraz si tvoříme podle naší kognitivní(poznávací) komplexnosti
1) určité třídění ( kategorizace ) člověka
2) většinou podle toho, co činí ( chování ), co řídí, jaký má vzhled(sociální status)
Chyby v procesu sociálního poznávání:
– Haló efekt: při poznávání druhých se necháme unést jen jediným nápadným rysem, ať už příznivým, nebo nepříznivým. Tento rys „přehluší“ všechny ostatní, které pak posuzujeme stejně (pozitivně/negativně)
– První dojem : PD z percepce toho druhého zobecníme a dovolíme, aby ovlivňoval naše další poznávání.
– Logická chyba: na základě jistých zkušeností se domníváme, že některé vlastnosti spolu logicky souvisejí. (např. opakovaně se setkáváme s několika vysokými muži, kteří jsou rozhodní a energičtí, to ale neplatí pro všechny vysoké muže)
– Efekt mírnosti: nám sympatické a milé osoby obvykle posuzujeme mírněji, méně kriticky
– Efekt sociálního postavení: většinou přisuzujeme neprávem lidem se známým sociálním postavením, vlastnosti, které jsou pro výkon dané profese/postavení charakteristické
– Projekce: máme tendenci očekávat, že ostatní lidé mají podobné motivy, zájmy, postoje a názory jako my. Své promítáme do druhého
– Předsudky a stereotypy: stereotypní hodnocení zahrnuje zpravidla zjednodušování a zkreslení (např. Němce považujeme za pořádné, tak Hans je také pořádný-> jednomu příslušníkovi skupiny přisuzujeme rysy, které jsou typické pro danou skupinu. Předsudek je intenzivním stereotypem, špatně se odstraňuje, těžko se argumenty mění ->ulpívání na chybných teoriích (rasové)
Konflikty a jejich zvládání
Konflikt, konfliktní situace:
- a) obsahové, věcné, racionální
- b) emocionální(iracionální)
– vnitřní, vnějšně vnitřní, vnější
– boj protichůdných sil, 1 složka je racionální, 1 iracionální
– 3 zákl. typy chování u konfliktu:
1) konfrontace
2) únik
3) popření
4) řešení(vyřešení)
Zdroje konfliktů:
– objektivní překážky
– vlastnosti jiných lidí
– povahové osobní vlastnosti
– nepřiměřené požadavky
– chyby výchovy
– nedostatek zkušeností, schopností
Reakce na zátěžové situace
Stres = stav psych. zátěže
– vzniká působením rušivého faktoru na člověka během dosahování cíle/uspok. potřeb
– při prohloubení a chronickém působení konfliktu
– individuální odolnost, různé činitele
Frustrace = stav vyvolaný překážkou na cestě k cíli / uspok. potřeb
– aktivuje tzv. obranné frustrační mechanismy
– různá náchylnost, různá odolnost (frustrační tolerance->dlouhé snášení
– negativně ovlivňuje chování člověka, ale může vyvolat i motivaci -> zvýšené úsilí
Reakce na zátěžovou frustrační situaci:
– agrese (4 stupně: 1) pouze v myšlení, 2) projeví se nadávkou navenek, 3) destrukce / rozbíjení předmětů, 4) fyzické napadení osoby)
– bagatelizace (snižování hodnoty cíle)
– racionalizace (hledání rozumového vysvětlení problému)
– kompenzace (snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti)
– únik (vyhýbání se povinnostem / nepříjemnostem….např. nemoc)
– somatizace (přenesení psych. napětí do těles. oblasti -> civilizační choroby)
– projekce (svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného)
– regrese (únik z napjatých situací k nepřiměřenému jednání)
Deprivace (strádání) = chronické neuspokojení potřeb / nedosahování cílů
– když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima , nebo pod její úrovní
– různé podoby:
– fyzická (nedostatek spánku)
– psychická (chronické neuspokoj. psych. potřeb)
– senzorická (nedostatek podnětů)
– sociální (velká soc. izolace)
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.