Psychologie jako společenská věda
8. 7. 2021 2021-07-08 14:22Psychologie jako společenská věda
Psychologie jako společenská věda
Psychologie činnosti
– druhy lidské činnosti
– teorie hry, druhy her
– učení a faktory ovlivňující jeho průběh a výsledky
– práce a problém únavy
– tvůrčí činnost
Druhy lidské činnosti
Aktivace = uvedení organismu do vnější nebo vnitřní činnosti, rozlišujeme různé stupně aktivace:
1) nejvyšší – citová reakce(afekt)
2) soustředěná pozornost
3) uvolněné bdění/ relaxování
4) dřímota
5) spánek (lehký, hluboký)
6) koma
7) nejnižší – smrt
– aktivační činitelé – všechno, co vede k aktivitě člověka
– pohnutka(motiv)- uvědomělý zdroj aktivace
Aktivita = každá navenek projevená činnost
– každá aktivita začíná impulsem, lidé mají různou motivační dispozici (tendenci udržet aktivitu)
Jednání = uvědomělá činnost s nějakým cílem, je to volní projev
Chování = celá vnější aktivita, aktivita hodnocená společností(společenské chování)
– je spolu s prožíváním východiskem k poznání osobnosti člověka
– chování a prožívání jsou vždy projevem osobnosti určitého člověka s jeho individuálními vlastnostmi, a dispozicemi ve vzájemném působení s prostředím
– formy chování:
spontánní
reaktivní
operační
-druhy chování:
vrozené
naučené – sensomotorické, verbální
Teorie hry, druhy her
– hra je dobrovolná činnost, je spontánní, provozujeme ji pro potěšení za účelem naučit
– u hry rozlišujeme možné autorství, výchovný záměr, věk, prostředí, roční období, denní doba, délka trvání, fyzická zdatnost, pomůcky
Teorie relaxace, funkční příjemnost
Teorie nadbytku energie
Teorie náhradní funkce(hra přichází v momentě, kdy chci něco naučit)
Teorie atavismu(zákon kulturní rekapitulace)
Teorie přípravného cvičení
– členění her:
Pohybové
Intelektuální
Psychologické
Kombinované(svaly, intelekt, vůle, cit)
Manipulační – zacházení s předmětem, pro rozumový vývoj dítěte
Tematické – hry na něco, děti sehrávají různé role
Pohybové – základem je pohyb
Konstrukční – výsledkem je nějaké dílo, přesnost,představivost
Didaktické – vedou k určité výchově
Učení a faktory ovlivňující jeho průběh a výsledky
– každé obohacení zkušeností během vývoje jedince
– záměrné, cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností, návyků, forem chování a osobnostních vlastností
– druhy učení:
intelektuální(znalosti, vědomosti)
motorické(zručnosti, dovednost, návyky)
sociální(chování, osobností vlastnosti)
– fáze učení:
motivační
poznávací
výkonová
kontrolní
– faktory ovlivňující učení: motivující prostředí, nálada, zájem, tělesný stav, ps. stav
-učení ovlivňují i charakterově volní vlastnosti: a)postoj k učení(svědomitost)
b)průběh učení(důkladnost)
c)motivace
– mikroklima – osvětlení, hlučnost, vzduch
– vztah k učební látce, aktivita, délka učení je individuální
– opakování:
orientační
doplňující
systematizující
– je třeba dát pozor na retroaktivní a proaktivní útlum
– křivka učení: dá se z ní vyčíst, jak se výkon zlepšuje a jak ubývají chyby
Práce a problém únavy
– je to vědomá činnost zaměřená na vytváření hmotných a duchovních hodnot, je to nejvlastnější potřeba
– činitelé ovlivňující výsledek práce:
náročnost
osobní předpoklady(charakter, volní vlastnosti, aspirace – touha po dosáhnutí)
únava(snížení energetické výkonnosti člověka)
– význam práce:
vytváření hodnot a statků
přispívá k rozvoji psychiky
vede k vzájemné spolupráci
stála u zrodu řeči(v pravěku)
– druhy práce:
produktivní x neproduktivní
tělesná x duševní
užitečná x neužitečná
výchovná, vzdělávací, ošetřovatelská, umělecká, sportovní, pořádková, poznávací
Únava -> pokles výkonnosti člověka
- a) subjektivní: podle pocitů, (něco není v pořádku) ->větrání, volní vlastnosti, malá motivace..
- b) objektivní: změřitelná ->ospalost, labilita, špat. zdrav. stav..
– podle místa a druhu činnosti:
Fyzická
Psychická
Smyslová
Emocionální
– podle délky: aktuální/chronická
– stupně únavy: svěžest -> malátnost -> přepětí -> vyčerpání
– předcházení únavě:
- a) odpočinek a jeho racionální využívání (pasivní/aktivní)
- b) motivace pro danou činnost
- c) správná životospráva
- d) dobré prac. podmínky
Tvůrčí činnost
= činnost, při které se úkol řeší novým, dosud nepoužitým způsobem, nebo vznikne zcela nový výtvor
– dá se diagnostikovat pomocí testů
– fáze:
přípravné období(sběr vědomostí)
inkubace(problém dozrává)
inspirace(rychlost myšlenek, jasnost)
realizace
ověřování
– faktory:
fluence = schopnost pohotově a lehce v určitém čase tvořit myšlenku
flexibilita = schopnost pružně měnit způsoby myšlení, překonávat stereotypy myšlení, obohatit řešení novými prvky
originalita = schopnost vytvářet důvtipné a neobyčejné produkty
sensitivita = citlivost, schopnost postřehnout problémy tam, kde je ostatní nevidí
Psychohygiena
– disciplína, * 20. stol
– souhrn pravidel udržení PS rovnováhy
– tělesná a psychická pohoda duševní rovnováha
– náročné situace vyvolávají stres, frustrace, konflikt
frustrace: krátkodobé neuspokojení potřeb, překážky s kratším trváním, ovlivněna akt. stavem, aspirací, temperamentem
frustrační tolerance– nejnižší děti, staří
stres:PS zátěž vyvolaná silným podnětem, aktivní x pasivní
konflikty: typ frustrace, zátěž, vnitřní x vnější zdroje
reakce– navenek, dovnitř
– sebeobviňování, regrese(používání minulé reakce), projekce(očekávané chování), fixace(zapamatování zkušenosti), racionalizace, somatizace(únik do nemoci), bagatelizace(zjednodušení), vytěsnění, kompenzace(dítě se vybije sportem)
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.