Počátky filozofického myšlení
8. 7. 2021 2021-07-08 14:16Počátky filozofického myšlení
Počátky filozofického myšlení
Počátky filozofického myšlení
– vznik a podstata filozofie
– filozofické tázání, vztah filozofie a jiných forem vidění světa
– periodizace antické filozofie
– učení předsokratiků
Vznik a podstata filozofie
Filozofie = soustava kritického uvažování o problémech bytí, světa, poznání a člověka, filein = milovat + sofia = moudrost
– vznik na přelomu 7. a 6. stol. př. n. l. na západním pobřeží malé Asie – obchodní křižovatka mezi Řeckem, Asií a Afrikou – kulturní vliv
– přírodní filozofové = presokratici
– drželi se v mezích přírody – společnost se vyvíjí podle přírodních zákonů
– 4. – 3. stol. př. n. l. – Athény = hovoří se o člověku a o společnosti, řečnictví
– 2. – 6. st. př. n. l. – římská filozofie
Filozofické tázání, vztah filozofie a jiných forem vidění světa
– neustále trvající proces narozdíl od otázek, které jsou pouhými střípky, které tvoří tázání
1) tázání KOSMOLOGICKÁ (ř. kosmos = svět mající řád × chaos)
– filozofie zrozena jako kosmologické tázání – hledání řádu světa
– otázky:
Co ovládá přírodu?
Řídí něco pohyby?
Co je to změna, pohyb?
Je svět věčný nebo má začátek a konec?
2) tázání ONTOLOGICKÁ (ř. on hé on = jsoucí jsoucno)
– tvoří nejobecnější jádro filozofie, ptají se jak jsoucna jsou (nikoli, jak se nám jeví, že jsou)
– otázky:
Jak vznikl tento svět?
Z čeho je tento svět? …
3) tázání GNOSEOLOGICKÁ (ř. gnósis = poznání)
– zabývají se problémem poznání světa; ptají se, jak se nám jeví to, co je
– otázky: Je svět poznatelný?
Je-li svět poznatelný, pak do jaké míry?
Co vlastně poznáváme?…
4) tázání LOGICKÁ (ř. logos = slovo, rozum)
– souvisí s tázáními gnoseologickými; neptají se však, jestli můžeme poznávat, ale jak správně poznávat
– později se logika z filozofie oddělila a dnes je samostatnou vědní disciplínou
5) tázání AXIOLOGICKÁ (ř. axia = hodnota)
– týkají se hodnot (hodnocení) v různých oblastech lidského světa; hodnoty jsou různé: etické, estetické, ekonomické apod.
– otázky:
Co jsou to hodnoty a kde se vzaly?
Do jaké míry jsou hodnoty stálé a do jaké proměnlivé?
Jaká je hierarchie hodnot? …
6) tázání ANTROPOLOGICKÁ (ř. anthrópos = člověk)
– zkoumají podstatu člověka a jeho zvláštní jsoucna
– vychází z axiologických tázání a v mnoha případech se překrývají
– otázky:
Jaký smysl má existence člověka?
Jaký smysl mají dějiny?
Jakou roli hraje jedinec v dějinách?…
7) tázání ETICKÁ (ř. éthos = mrav, zvyk)
– etika (nauka o chování) je někdy chápána jako něco, k čemu filozofie směřuje; vyjadřuje praktický význam filozofie pro člověka
– etické problémy se týkají hodnot jednání člověka a posuzování lidských činů z hlediska dobra a zla
– otázky:
Co je to dobro?
Co je podstatou lidského štěstí?
Existuje zlo, nebo zlem chápeme nepřítomnost dobra?…
8) tázání ESTETICKÁ (ř. aisthetikos = vnímavost, citlivost ke kráse)
– zabývají se „třetím“ způsobem, jímž se člověk „zmocňuje“ světa: 1. způsob praktický, 2. způsob teoretický, 3. způsob estetický
– otázky:
Proč je něco krásné (libé) a něco ohavné (nelibé)?
Je krásno samo o sobě, nebo je to výsledek našeho vnímání?
Jakou roli hraje krásno v lidském životě?…
Periodizace antické filozofie
antika– období dějin a kultury starověkého Řecka a Říma
obodbí:
předsokratické– 7.-5. stol. př.n.l.
klasické– 5.- 4. stol. př.n.l.
– vznik velkých mouder- Platon
-FI se obrací na člověka, etiku
helenistické– konec 4. stol př.n.l.
– Řím vzkvétá, Řecko upadá
– 529. n.l. Justinián ruší školy
– FI zmítána skepsí
do prvního vystoupení apoštolů
Předsokratické obodbí
– FI se vyčleňuje, přechod od mýtu k logu
– formování základních FI otázek
– FI tvoří pojmový aparát
– hl. zájmem je svět a hledání základu všeho
Milétští přírodní filozofové
– Milét byl centrem řeckého obchodu
– hledají pralátku arché, ptají se, co je podstatou bytí?
Thales = astronom a matematik, zjistil výšku egyptských pyramid, předpověděl zatmění slunce, pralátkou je voda
Anaximénes = za pralátku považoval vzduch jako oživující dech
Anaximandros = zakladatel filozofie jako samostatné vědy, původním principem a příčinou bytí je apeiron – neomezený a neurčitý
Pythagoras = matematik, astronom, vztahy řízeny číselnými vztahy (aritmos – číslo), zkoumal jak svět funguje, ne jak vznikl
Herakleitos= liboval si v temnotách a nesnášel lidi, zakladatel dialektiky, pralátkou je oheň
panta-rei- dialektický názor
hýlozoizmus- životadárné principy
kosmologie- o řádu světa
kosmogonie- o pův. světa
Eleaté
– své myšlenky šířili na západním břehu Itálie v kolonizační oblasti Řeků kolem města Elea
Xenofanés = zkoumá pojem Bůh, kritizuje lidství bohů (zvlášť v Homérově díle), 1. filozof, jehož dílo se dochovalo
Parmenides= všude něco je, předchůdce ontologie
Zenón = aporie – paradoxy logického rozumu
- Závod Achillea se želvou
– Pokud má želva sebemenší náskok, pak ve chvíli, kdy se Achilles dostane z bodu A na bod B, je želva již v bodě C. Když je Achilles v bodě C, je želva už v bodě D. Vzdálenosti mezi body se neustále snižují, ale podle Zénóna Achilleus želvu nikdy nedohoní.
- Letící šíp
– Letící šíp pozorovaný v jakýkoliv okamžik svého pohybu se nachází na jednom místě, v kterém je de facto v klidu. Pokud je ale v klidu v každém okamžiku svého letu, znamená to, že je v klidu i v čase, což znamená, že se nepohybuje.
- Efesané
Herakles temný = liboval si v temnotách a nesnášel lidi, zakladatel dialektiky, pralátkou je oheň
Demokritos = etika, atomista – jsoucno vyplněno atomy, oceňuje duchovní vlastnosti
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.