12. Příčiny, průběh a důsledky reformace
8. 7. 2021 2021-07-08 7:1412. Příčiny, průběh a důsledky reformace
12. Příčiny, průběh a důsledky reformace
REFORMACE
– z lat reformare= přetvářet
= společensko-náboženské hnutí, usilující o nápravu církve (reformatio = náprava) → cílem přetvářet římskokatolickou církev, odstranit její nedostatky, omezit moc…
– náprava spol. rozporů a soc. problémů
– 1. hnutí v Evropě – 16. stol. (nástup renesance a humanismu + vynalezen knihtisku) → šíření hum. myšlenek → uvědomují si, že vše není v pořádku
– cílem přesné dodržování biblických předpisů, odstranění světské vlády církve
– chtějí návrat církve k původnímu poslání
– církev i společnost v krizi…církev nashromáždila majetek => vzdálila se od původních ideálů (prodej odpustků, svatokupectví…)
– epicentrum náboženských změn je ve střední E
– v 16. stol. se inspirují v českém prostředí z myšlenek Jana Husa
– v důsledku reformního hnutí došlo k rozpadu západního křesťanství
– obecné cíle:
- a) Bible, jako hlavní zdroj církve, chtějí svobodný, laický výklad Bible, tak aby mu
porozuměla i nižší vrstva
- b) dodržování křesťanské morálky (Desatera)
- c) odstranění světské vlády církve (neměla by zasahovat do politiky)
- d) vyřešení problematiky vysokého majetku církve
- reformace shora
= reforma vycházející ze samotné církve prostřednictvím koncilů (=církevní sněm biskupů, který má za cíl projednat a urovnat záležitosti týkající se církevní nauky a praxe → politický nástroj, který má církev dovést k pořádku → shromáždění se konala za cílem vyřešení nějakého problému)
- vedená církevní hierarchií (Zikmund)
- koncilní hnutí… 15. – 16. stol. – Kostnický, Basilejský či Tridentský koncil se snaží o řešení duchovní krize → navazuje na reformace, reaguje na rozpad jednoty křesťanství, snaží se bojovat proti reformátorům
- konciliarismus – nejvyšší rozhodovací moc má koncil, stojí nad papežem (přebírá jeho funkci)
– hlavní slovo má ale stále papež
- papalismus – proud, který říká, že papež je nejvyšším představitelem církve a má vydávat zásadní rozhodnutí a závazná pravidla
- chce nová aktuální pravidla
- Tridentský koncil (1545 – 63, svolán na nátlak Karla V.)
– snaha o sjednocení katolíků s protestanty, umírněnou reformu (neuskutečněno)
– umožnil vznik nové církevní “zbraně“ → Jezuitského řádu (zakladatel byl španělský mnich Ignác z Loyoly) – řád, který je nositelem vzdělanosti → chtěli vrátit obyvatelstvo do lůna křesťanství
→ krok k posílení postavení církve
- reforma zdola = velké sociální hnutí
- snaha o nápravu církve spojená s šířením problémů (politických, sociálních…)
- vychází z řad jednotlivců, spojené s činností jednotlivých reformátorů, osobností
- prvopočátky v Anglii ( Wycliff), husitství
- německá reformace v 16. stol.
NĚMECKÁ REFORMACE
– předpoklady: existuje sice jako Svatá říše římská, Německo je ale přesto rozděleno (knížectví, hrabství…) → až do 19. stol. typická roztříštěnost na desítky až stovky svobodných měst
– nejednotné, nesourodé Německo bylo ideální místo → zdejší politicko-sociální zázemí vytvořilo prostor pro činnost reformátorů → reforma se dobře ujala – Habsburkové jsou formálně v čele, ale faktickou moc mají spíš jen v Rakousku
– područí rakouských Habsburků (základna Ferdinanda), patří sem Rakousko, České a Uherské království (prostě střední E)
– vládne tu německý císař
– výrazná nesourodost → každý řeší své zájmy
– nejednotné hospodářství, i tak ale inklinuje k rychlému hospodářskému rozvoji (Lübeck, Frankfurt – města vyloženě zaměřená na obchod)
– v 16. stol. posilování církve
– velké pravomoci papeže
– hospodářská nejednotnost… bohaté Porýní x chudé Braniborsko
– zájem na sjednocení mají města
– mezinárodní vztahy: Habsburkové rozšiřují území v Německu (sňatková politika), v 2. pol. získávají burgundské dědictví (Burgundsko, Nizozemí, Flandry)
MARTIN LUTHER
– až do roku 1517 jeden z německých kněží (nižší církevní klér)
– chtěl náboženství lidem zprostředkovat obyčejně
– nelíbilo se mu vedení duchovního života lidu
– byl proti zasahování církve do světského života a odklánění od Bible (říkal, že ji málo zprostředkovávají lidu)
– Bibli přeložil do němčiny, aby i běžní, negramotní lidé rozuměli kázání kněží
– kritizoval nedostatečné spojení církve s lidem
– 31. 10. 1517 – veřejně vystupuje se svoji nespokojeností → zveřejňuje 95 odpustků, tezí = kritika proti stávající církvi, čerpal pouze z Bible (list1,1-17 Římanů) → Luther je přibil údajně na kostelní dveře ve Wittenbergu → tento čin se považuje za vlastní počátek reformace → rychle se to rozšířilo mezi lidi do celého Německa → velká odezva → pozitivní ohlas, v zápětí se to dostalo až do Říma k samotnému papeži
– Luther se stal pro církev nebezpečný, líbí se chudině i církvi
– 1519 – je církví oslovený → dají mu možnost, aby svou nespokojenost vysvětlil v Lipsku
– na univerzitě v Lipsku probíhá Lipská náboženská disputace → s teology na vědecké úrovni dostává šanci vysvětlit své odpustky (papežovi se nelíbilo hned 47 z nich) → neúspěšná (nenalézají společnou řeč) → vygradování konfliktu
– 1520 – Excurge Domine – protilutherovská bula, listina vydaná papežem → Luther považován za kacíře, vyobcovaný z církve (psanec pro církev)
– myšlenka na vytvoření vlastní církve → ochranu nachází u saského kurfiřta na hradě Wartburg
– 1521 – vytváří vlastní organizaci → Lutheránskou církev → základní pramen je Bible, bohoslužby vedené v národním jazyce, bližší pouto mezi knězem a obyčejným člověkem, svobodné kázání slova
– odmítá zpověď, jakožto prostředníka víry mezi věřícím a Bohem → říká, že víra je intimní záležitostí každého z nás
– prioritou je pro něj dodržování křesťanské morálky
– odmítá odpustky
– nelíbí se mu zlidovění reformace → Luther se bál, že některé vrstvy (zejména chudí) využijí reformaci k revoluci proti feudálům
– zdůrazňuje, že stát má vyšší moc než církev (chce zachování současného politického uspořádání, lidé by měli poslouchat svého pána)
– nechce spojení politiky a náboženství
– neuznává papeže jako hlavu církve
– od roku 1521 existuje v Německu rozdělení na lutherány a katolíky
– 1524 – 1525 – výrazné lidové sociální bouře → vypuká německá selská válka = pokus prostého lidu pod záminkou nespokojenosti s feudáli vytáhnout proti Karlovi V. (císař Sv.ř.ř. a španělský král) → lid se cítí být nábožensky utlačován → chtějí se vymanit z moci feudálů a zlepšit si podmínky → končí vojenskou porážkou sedláků císařskými vojsky
– po roce 1525 – roste politické napětí ve společnosti
– lid chce, aby Karel V. uznal lutheránství jako další náboženství
– Štýrský sněm (1529) – zasedání říšského sněmu → Karel V. nechtěl slyšet o náboženské svobodě (loajální katolické církvi) → lutheránská aristokracie protestuje proti císaři => protestanti
– protestanti zakládají Šmalkadský spolek = nábožensko-vojenský spolek proti císařské politice → chtějí dát najevo, že to se svou církví myslí vážně
– protestanti vytváří Augsburskou konfesi (konfese = soubor základních článků víry) – lutheránská náboženská pravidla
– mezi přívrženci Luthera a katolíky vznikají náboženské spory → vypukají Šmalkadské války (1546 -47) → bojují proti sobě císařská vojska a Šmalkadský spolek
– protestanti chtějí náboženskou svobodu
– vojensky vítězí Karel V.
– katolíci se zaleknou Karla a začínají se přiklánět k Š. spolku → Karel provádí jednání
– Augsburský náboženský smír (1555) – = diplomatické smíření obou stran, dohoda založena na zásadách – “čí země, toho víra“ → na území Německa uznána “svoboda“ náboženství → každý feudál si zvolí, jakou víru bude mít jeho území, poddaní to musí přijmout
– většina Svaté říše římské lutheránská (Bavorsko katolické)
– po smíru šíření Lutheránství za hranice
– Dánsko, Norsko, Švédsko
REFORMACE V ZÁPADNÍ EVROPĚ (Švýcarsko, Francie)
JAN KALVÍN-> kalvinismus
– mladší než Luther → navazuje na jeho činnost
– pochází z Francie, ale střídavě působí i ve Švýcarsku
– také kritizuje církev, ale je radikálnější
– důraz na Starý zákon… velká mravní přísnost (odmítal výzdobu kostelů -> obrazoborectví, odmítal taneční zábavy, zpěv jen náboženských písní) – důraz na pracovitost, střídmost, …
– cíl vytvořit novou křesťanskou společnost s přísnými křesťanskými zásadami
– říká, že křesťanská morálka má vyšší hodnotu než státní zákony → stát by se měl řídit Biblí
– teorie predestinace = teorie předurčení → říká, že lidé jsou rozděleni na dvě skupiny (předurčení, zatracení) → člověk ale může toto předurčení ovlivnit, tím, že bude žít podle Bible → buď se člověk dostane do nebe, nebo do pekla
– zaměřuje se na to, jak může člověk ovlivnit svou předurčenost (nejdůležitější postavení má práce, jakožto typická vlastnost dobrého křesťana, ale jen práce prospěšná pro společnost)
– kalvinismus ovlivňuje Francii, Švýcarsko, Španělsko, Nizozemí, VB, západní Německo, Švédsko, Skotsko
– regionální označení:
– Francie, Nizozemí – hugenoti
– Anglie – puritáni (příklon k Bibli)
– převládá ve státech, kde už se objevují hodnoty kapitalistické společnosti
– výsledky: narušení monopolu katolické církve
- přínos pro národní kultury
- podporuje měšťanstvo… přechod od feudalismu ke kapitalismu
- teorie: pokud se pán nechová v souladu s Biblí, mohou poddaní povstat
ULRICH ZWINGLI-> zwingliánství
– pouze v oblasti Švýcarska (kněz a bojovník)
– ovlivněn Martinem Lutherem
– klade důraz na Písmo, jakožto základního pramene
– chce odtrhnutí od katolické církve
– hlásal zlepšení podmínek života na zemi, odmítal katolické svátosti
– chce individuální víru → ruší mše, výzdobu kostelů → ničí katolickou symboliku (rozbíjí oltáře, zvony…)
– skupina novokřtěnci = radikální reformní křesťanské náboženské hnutí (osamocení zwingliánci) → říká, že křest dítěte po narození je neplatné (až dospělí lidé mají právo sami rozhodnout) → prosazují svobodný výklad Bible
– snaha sjednotit švýcarské kantony (které byly do té doby rozděleny na vyspělejší městské a zaostalejší horské) a zamezit stěhování lidí -> boje proti Habsburkům
ANGLIE
– 1455 – 85… válka růží – vítězí Tudorovci (na straně Lancasterů), nastupují na trůn
– ekonomický úpadek… vybití šlechty
– většina obyvatel se zabývala zemědělstvím → v 16. stol. král zakázal vývoz vlny z Anglie → ta se začala zpracovávat v Anglii v manufakturách → vznik kvalitního sukna
– rozšíření chovu ovcí, ale nebyly pozemky → začal “proces ohrazování“, ale šlechta si zabírala ale i obecné pozemky, čímž zlikvidovala střední a drobné rolníky → ti chudli → bezzemci → rostla kriminalita → vznik tvrdých zákonů
Jindřich VII. (1485 – 1509)
– oporou… zemědělci, gentry (= obchodníci a drobní podnikatelé), hvězdná komora (= soudní instituce… soudí pol. přestupky)
– posiluje samosprávu… farnosti, znovu dělí na hrabství, zakládá dolní sněmovnu – parlament
– ekonomický rozvoj
Jindřich VIII. (1509 – 1547)
– zprvu proti reformaci… papež mu uděluje titul Defensor fidei (ochránce víry) -> nakonec se sám k reformaci přiklonil z dynastických důvodů (nebyla to ale ani tak náboženská reforma, jako spíš chtíč krále)
– 1. žena… Kateřina Aragonská – Jindřich se chce rozvést, protože mu nedala mužského potomka, ale papež nepovoluje -> 1534… vyhlašuje anglikánskou církev (hodnoty stejné jako u katolíků)
- hlavou je král (neuznává papeže)
- zrušení chrámů, sekularizace majetku církve (zisk pro krále), ruší celibát
– mezi měšťanstvem se šíří kalvinismus… puritáni
– úspěšná zahraniční politika… ovládl celé Irsko
– 6 žen… Anna Boleynová – matka Alžběty; obvinil ji z nevěry a popravil, Jana Seymourová, Anna Klévská, Kateřina Howardová – nevěrná -> popravena; Kateřina Pairová – přežila ho
– finanční problémy vyřešil tím, že zabral majetek tisícům klášterů
– radikální křídlo Puritánství (purus=očistit), chtělo anglikánskou církev zbavit veškerého katolictví
Marie Krvavá (1547 – 58)… Bloody Mary
– dcera Jindřicha; katolička (vychována ve Španělsku)… chce zrušit anglikánskou církev (neúspěch)
– vrátila se k anglikánství, podporovala obchod, i ve formě pirátství
FRANCIE
– 1453… po výhře ve 100-leté válce dobývají zpátky území (až na Calais, dobyli od Britů až 1558)
– posílení francouzské hegemonie… nejsilnější v Evropě
– většina obyvatel se věnovala zemědělství (nebyla tak vyspělá jako Anglie)
– manufaktury na parfémy, porcelány či koberce
– pronikal sem kalvinismus ze Švýcarska
Ludvík XI. (1461 – 83)
– posiluje panovnickou pozici, oslabuje moc generálních stavů; oporou města, armáda, byrokracie
– úřednická šlechta… placená králem; dvorská – intriky, korupce, …
– politická stabilizace; ekonomická prosperita… zemědělství, manufaktury; luxusní zboží
– zavádí daň z hlavy
– centralizovaná monarchie… přechod k absolutismu
– snaha expandovat… Porýní; neúspěšná snaha o burgundské dědictví; Itálie
Karel VIII. (1483 – 98)
– snaha o Neapolsko (kdysi patřilo Anjouovcům) x Benátská liga (papež, Benátky, Milán, Španělsko)… poražen
Ludvík XII. (1498 – 1515)
– cílem získat Milánsko… střet s Habsburky -> poražen
František I. (1515 – 47)
– snaha porazit Habsburky
– 1515… bitva u Marignana – porazil Švýcary a zmocnil se Milánska… skončila první část bojů mezi Francií a Habsburky; druhá část od 1521 -> poražen a zajat; slibuje mír, ale porušuje a boje pokračují
– neustálé války… drancuje zem ekonomicky; rostou daně -> nespokojenost, destabilizace země
– postupně proniká reformace…
REFORMACE VE FRANCII
– politika galikanismu… církev nezávislá na papeži, podřízená králi
– špatné podmínky, přesto postupně probíhá… ohlas mezi učenci, ale i u dvora
– od 40. let mezi městy proniká kalvinismus (v důsledku králova vydrancování země)… „hugenoti“
- JZ Francie
- města, drobná šlechta; v čele rod Bourbonů
– proti katolická liga… SV Francie
- okolí krále; rod Guisů
– po smrti Františka se střídají slabí panovníci…
Kateřina Medicejská
– vládne za svého manžela Jindřicha II., ale i později za své 3 syny
NÁBOŽENKSÉ VÁLKY VE FRANCII
– v 16. stol. snaha o upevnění moci → pokus o rozšíření na Apeninský poloostrov
– o Apeninský poloostrov válčí se Španělskem
– 1558 – získání přístavu Calais
– velké vnitřní náboženské sváry
– část obyvatel se nejdříve přiklonilo k Lutheránstí, později zvítězil Kalvinismus
– francouzští kalvinisté se nazývali hugenoti
– francouzští králové válčili se španělskými a rakouskými Habsburky
– Jindřich III., 1562 – 1598… válka mezi katolíky a hugenoty – hugenoti početně slabší, ale úspěšnější (podpora Anglie, měst; dobří velitelé)
– 1570… kompromisní dohoda o svobodě náboženského vyznání
– do čela hugenotů se dostal Jindřich Navarraský (Bourbon) → oženil se s katoličkou Markétou z Valois → mělo dojít ke smíru → místo toho proběhla bartolomějská noc
– bartolomějská noc (24. 8. 1572) – krvavý masakr, katolíci zavraždili několik tisíc hugenotů (včetně předních představitelů) → válka mezi hugenoty a katolíky
– 1584 – poslední hugenotská válka → válka tří Jindřichů (Jindřich Navarrský, nový král Jindřich III. A Jindřich de Guis)
– 1589 – po vymření rodu Valois nastupuje Jindřich Navarrský na francouzský trůn jako Jindřich IV. → musel ale přestoupit na katolictví
– 1598 – Jindřich zveřejnil edikt nantský, což hugenotům zajišťovalo náboženskou svobodu a dávalo jim právo zastávat státní úřady…nekatolická města si vydobyla svou autonomii…ukončena občanská válka
– hugenoti dokonce mohou mít své jednotky – město La Rochelle
– katolictví ale stále prvním náboženstvím v zemi
– velký rozkvět, rozmach země (manufaktury, budování loďstva, silnice, monetarismus – zdůrazňována převaha exportu nad importem, …)
– podpora obchodu, vznik manufaktur, kolonizace Quebecku
– 1610 – Jindřich byl zavražděn a nastupuje Ludvík XIII.
– boje mezi katolíky a hugenoty….oslabovali stát na mezinárodním poli
– následuje éra nestability za Ludvíka XIII. -> vládne matka Marie Medicejská → pokračoval v politice otce, vzchopil Francii hospodářsky, ale vtáhl ji také do Třicetileté války
– 1614… rozpuštěny generální stavy (naposledy svolány -> neshodly se => počátky absolutistické vlády…pokračuje se v tradici Ludvíka XI.)
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.