05. Vznik a vývoj raně feudálních států
8. 7. 2021 2021-07-08 6:4305. Vznik a vývoj raně feudálních států
05. Vznik a vývoj raně feudálních států
Stěhování národů
- probíhalo už od 1. století našeho letopočtu
- pohybují se Barbarské kmeny
- století našeho letopočtu- r. 375 oficiální začátek stěhování národů- vpád Hunů do Říma
- ty ostatní národy se stěhují kvůli Hunům- cizí element v Evropě
- dalšími příčinami jsou geografické a klimatické změny
- stěhování severogermánských kmenů do střední Evropy
- postupně se také navyšovala populace
KMENY
- Slované, Germáni
GERMÁNI
- přicházejí ze Skandinávie
- původní Godské kmeny- směřují na východ a rozpadají se na Ostrogóty a Vizigóty
- Vizigóti útočí na Římskou říši a dostávají se až do Španělska
- VANDALOVE– SV Evropa, směřují na jih a dobývají Řím, dostávají se dál do Španělska
- Dále stěhování v západní Evropě- Alemáni, Frankové, Langobardi
- Příchod dalších kmenů- Anglové, Sasové, Jůlové
SLOVANÉ
- přicházejí až v 5. Století
- původem z východní Evropy, oblast dnešního Ruska
- 3 skupiny- západní, jižní, východní
- probíhal proces romanizace- rodí se jednotná evropská kultura
- nejdůležitějším prvkem té jednotné kultury byla christianizace, jednotné náboženství
STŘEDOVĚK
- první raně feudální státy se rozvíjejí v období raného středověku
- středověk- raný, vrcholný, pozdní
- středověk byl od 4. Století do roku 1492
- procesy charakteristické pro středověk- vznik prvních trvalých státních útvarů, křesťanství- christianizace, vznik jednotné kultury, církev nositel té kultury- církevní hodnostáři byli vzdělaní, přepisovali listiny, formování sociálních tříd- vytvořily se SPOLEČENSKÉ TŘÍDY- vládnoucí vrstva, duchovní, lid
- tento model uspořádání společnosti přetrval v některých oblastech až do 19. století
RANÝ Středověk
HOSPODAŘSTVÍ
- zemědělství- hlavní zdroj obživy
- primitivní obdělávání půdy
- dvojpolní systém, pozdější trojpolní
- byly časté hladomory
- křížová orba, oradlo, zapojuje se dobytek
- řemeslo- bylo primitivní
- kovářství, tesařství, hrnčířství, tkalcovství
- řídké osídlení- vesnice byly daleko od sebe, hluboké lesy, polozemnice
SPOLEČNOST
- společenská pyramida- vládce, šlechta, poddaní, církev
Vládce
- shromažduje zákony
- vlastník půdy ve státě
- hlavní vojevůdce
- nejvyšší feudál
- jmenuje úředníky
- obklopen vojenskou družinou
Šlechta
- aristokracie
- jsou panovníkem odměňováni – dostávají půdu
- odměny jsou dvojího typu- benefikace (není dědičná), feudum (je dědičná)
- jsou ale zavázáni poslušností panovníkovi
- ta půda je pak dále propůjčována rolníkům
Poddaní
- mají závazky vůči šlechtě
- ztrácí svobody- jsou nevolníky
- půda se dělí na dominikál– půda, kterou spravuje šlechta, rustikál– půda, která je určena pro obživu poddaným
- poddaní na tom dominikálu vykonávají robotu
- poddaní platí RENTY- finanční- daně, naturální- produkty, v úkonech- vlastní práce
- pravidelnou rentu platí také církvi- desátky
Církev
- 313- edikt milánský- křesťanství povolené v Římské říši
- 380- křesťanství se stává jediným náboženstvím v říši
- má velký majetek- půdu, nemovitosti
- ten majetek jí stále roste
- vzniká organizace církve- fara, děkanát, biskupství, arcibiskupství
- hlavou západokřesťanské oblasti církve byl papež- sídlil v Římě
- Evropa je prudce pokřesťanšťována
- Křesťanství je jednotící prvek
- Církev se schází na koncilech
- Základní pramen víry je bible
- Zakládají scriptoria- centra vzdělání, opisují tu knihy
- V 6. století vznikají mnišské řády- benediktíni (Benedikt z Nursie)
- Mezi východním a západním křesťanstvím dochází ke konfliktům- způsobeny jinými bohoslužbami
- Ceasaropappismus- hlavou východního křesťanství je panovník Východořímské říše
- 1054 dochází k velkému SCHYZMATU– oficiálně východní a západní křesťanství
Vznik prvních raně feudálních států
FRANCKÁ ŘÍŠE
5-9. století
- vzniká v oblasti západní a střední Evropy
- kmen Franků
- nejdůležitější státní útvar v oblasti
- základy hospodářství a politiky pro Německo, Nizozemí, Francii, Benelux
CHLUDVÍK I
- první vládce Francké říše
- vojensky sjednotil obyvatelstvo
- byl z rodu Merovejců
- přijal KŘEST od papeže
- Francká říše se tak stává prvním křesťanským státem
- Spolupráce s papežem
- Říše je ohrožena VIZIGOTY- tažení proti nim
- Jeho nástupníci byli slabší panovníci, ale i presto se Francká říše rozrůstá do střední Evropy a na sever dnešní Itálie
- MAJORDOMOVE– úředníci, kteří spravují královské hrady, spravují armáda, soudí a vybírají daně, postupně jim roste politický vliv
- v 8. Století je Francká říše ohrožována nájezdy Arabů
- do čela armády se dostává KAREL MARTEL- majordom
- roku 732 bitva U POITIERS
- Arabové jsou zatlačení zpět do oblasti Pyrenejského poloostrova
- Karlu Martelovi byla nabídnuta koruna ale odmítl ji
PIPIN
- syn Karla Martela
- uzavřel smlouvu s papežem
- svrhnul Merovejce z trůnu
- dostává se do čela říše a zakládá novou dynastii- KARLOVCI
- PIPINOVA donace- věnuje papeži kus území v Římě a vzniká papežský stat
KAREL VELIKÝ
- Francká říše zažívá největší rozkvět
- Kulturní rozkvět
- Dobrá politika
Zahraniční politika
- expanze
- expandoval do Itálie- tato expanze úspěšná, získal Longobardii
- expanze na PYRENEJSKÝ poloostrov- obranná expanze, kdy vytváří Španělskou marku- brání útoku na Franckou říši
- expanze do střední Evropy- neúspěšné
- dále šířil křesťanství
- měl dobré vztahy s papežem
- r 800 KORUNOVACE PAPEŽEM NA CÍSAŘE – obnova Římské říše, obnova tradice existence dvou císařů
Kultura
- rozkvět kultury
- vznikají kláštery
- podporuje umělce
- vzniká nové písmo- karolínská miniscula
Domácí politika
- dále feudální hospodářství
- vznikají organizační jednotky- hrabství
- vznik marek- menší podjednotky- územněsprávní
- hlavním zdrojem obživy bylo zemědělství
- snaha o sjednocení práva- neúspěšné
VERDUNSKÁ SMLOUVA
- 843
- rozděluje říši na tři části
- Západofranská říše- dnešní Francie
- Východofrancká říše- dnešní Německo
- Střední část-dnešní Burgundsko, tato oblast zdědila titul císaře ale brzy zaniká
FRANCKÁ OBLAST V OBDOBÍ 10. STOLETÍ
- dochází ke změnám- postupně slábne vliv KARLOVCU– vzniká šlechtická opozice
- probíhají útoky Normanů, dobyvačné výpravy- r. 911 zastaveni a dali jim území Normandie
HUGO KAPET
- 987 dostává se k vládě
- nová organizace státu
- veliká autorita
- Francie ovlivňuje církev, která se chce osamostatnit
- Klášter CLUNIJ- nova církevní ideologie. Clunijské hnutí- poslušnost, podřízení papeži, přísná pravidla, dodržování božích zásad
BYZANTSKÁ ŘÍŠE
- pozůstatek Římské říše
- volně pokračuje až do 15. Století
- byzantský císař
- přebírá model vlády Říma
- žije tu mnoho národů
- kulturně pomíchané-islám, křesťanství
NÁBOŽENSTVÍ
- v čele stojí císař
- rozvoj východního křesťanství- pravoslaví
- ceasaropapismus
- řečtina, pravoslaví
HOSPODÁŘSTVI
- vyspělé
- zemědělství
- nejsou závislí na otrocích
- výroba luxusních věcí
- hlavním centrem Konstantinopol
SPOLEČNOST
- v čele panovník
- armáda
- svobodní lidé
- otroci
JUSTICIÁN I
- století
- významný vojevůdce
- největší územní rozmach
- absolutistická vláda
- dochází k porovnávání panovníka s bohem, je na úrovni Krista
- vydává JUSTICIAUV ZAKONIK– zvyšuje daně a zpřísňuje poměry
- je proti tomu povstání
- po jeho smrti úpadek
- nájezdy nepřátelských kmenů
ARABSKÁ ŘÍŠE
- v oblasti Arabského poloostrova
- kočovné arabské kmeny
- dočasně vytvářejí KMENOVÝ SVAZ- vzniká vždy při nebezpečí
- v čele RADA STARŠÍCH– rozhodovali o pravidlech v daných kmenech, duševní život, vyjednávají s okolím
- každý kmen vyznával své bohy
- MEKKA– jednotné místo pro všechny kmeny, je tu Černý kámen- všichni ho uctívají
- V 6. Století SJEDNOCENÍ
- Okolo r. 570 se narodil MUHAMMAD- uvědomil si slabost kmenů, začal hlásat myšlenku sjednocení arabských kmenů, stal se odpůrcem regionálních bohů, zakladatel ISLAMU
- Jeden bůh- ALÁH
- Přívrženci se nazývají muslimové
- Inspirace křesťanstvím
- Vychází ze Starého zákona
- Duchovním pramenem KORÁN- jsou zde určená pravidla- modlení, uctívání, džihád
- Snaha podrobit svět náboženství- džihád
- Vyžadují uskromnění života
- Ramadán- měsíc, kdy nesmí jíst přes den
- Zakládají mešity- modlitební místnost
- Minaret- hlásá modlitby
- Muhhamed čelí útokům, a proto r. 622 odchází do MEDINY- HIDŽRA- začátek arabského letopočtu
- V MEDINĚ šíří náboženství a vrací se do MEKKY kde poráží svou opozici a ISLAM se stává jednotným náboženstvím
- Postupně dochází k Arabské expanzi do okolí- Mezopotámie, Afrika, Blízký východ, Španělsko
- V 8. A 9. Století dochází k největšímu rozmachu- v čele AL RAŚÍD
- Vznik měst- Baghdát, Damašek, Mekka
- Říše se dělí na Emiráty
RECONQUISTA
- probíhá v 9. a 10. století
- oslabuje se říše v oblasti Španělska
- křesťané chtějí vrátit oblast Pyrenejského poloostrova do jejich rukou- dobyta Granada
- Arabové byli skvělí obchodníci
- Obchod a kontakt se světem
- Obchod s luxusním zbožím
- Arabové zavádí zavlažovací systém
- Ovlivnili vědu a vzdělání
- Matematika
- Mluvili arabsky
- Prolínání křesťanství a islámu
- Dělí se na ŠIITY– v čele jen přímý potomek proroka a na SUMITY– není nutné dodržovat rodinnou posloupnost
KYJEVSKÁ RUS
- prudký pohyb obyvatelstva v této oblasti
- usazují se zde východní Slované
- zakládají města- Kyjev, Novograd
- nalézá se to na obchodní stezce
- 830 dobyto první ruské město- dobyt Novograd
- RURIKOVCI– Rurik, první vládnoucí dynastie
- 882 dobyta Kyjev a vzniká první státní útvar- KYJEVSKÁ RUS- stvořena Olekem
VLADIMIR I
- 10 a 11 století
- rozkvět říše
- přijímají křesťanství
- azbuka
- obchod s Byzantskou říší
JAROSLAV
- zlaté období
- pravoslaví
- reformy
- výstavba Kyjeva
- 1051 reforma církve- vzniká funkce patriarchy- duchovní vůdce Kyjevské říše
- dále postupně úpadek Kyjevské říše
- nájezdy z okolí- 13 století- z Činghistánu
- 1233- porážka Rusů na řece Kolce
- vznik Zlaté Hordy
reklama
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.
Díky za materiály. Ve škole jsem dlouho chyběla, ale naštěstí jsem našla všechno tady.
Dost jsem ve škole zameškala ze zdravotních důvodů, všechny materiály jsem našla online tady. Vše jsem krásně pochopila a dohnala zameškané učivo.
Klárka
Studentka základní školyHrozně moc zápisků a materiálů do školy. Když je Covid, tak se to ohromně hodí!
Jakmile započala online výuka, všude jsem hledal vhodné zápisky, až jsem narazil na UČSEONLINE. Zde jsem našel vše potřebné a díky tomu jsem distanční výuku zvládl skvěle.
Robert
Student gymnáziaMaturitní otázky jsou skvělé!!!
Trošku jsem zaspala s přípravou na maturitu a neměla zpracované všechny maturitní otázky. Všechny jsem našla tady. Jsou skvělé a jsou ke stažení.