Viry a nebuněčné organismy
7. 7. 2021 2021-07-07 7:16Viry a nebuněčné organismy
Viry a nebuněčné organismy
NEBUNĚČNÉ
Viry
- Nejjednodušší organismy
- 2 fáze života
- Extracelulární – žádné známky života
- Intracelulární – když se vir dostane do buňky, ožívá
- Jsou schopny se rozmnožovat jen vnitru buněk
- Nemají vlastní metabolismus – k množení používají metabolický aparát hostitele
- Virion – život nevykazující částice
- Uvnitř obsahuje NK (DNA nebo RNA)
- Na povrchu je KAPSID – tvořený VIROVÝMI BÍLKOVINAMI (kódovanými virovou NK)
- Bílkovinný obal vir chrání
- Nositel specifických skupin, umožňující zachycení viru na buněčném povrchu a jeho vstup do buňky
- Některé viry mají navíc obal z biomembrány (HIV)
- Bakteriofág – vir napadající bakterie
- Rozmnožování (virová infekce)
- Virulentní infekce – vede k lyzi buňky (rozpadu)
- Virion přilne na povrch celý virion nebo jen DNA proniká do hostitelské buňky replikace DNA v buňce NK vyvolá v buňce proteosyntézu bílkovin množení viru buňka replikuje virovou NK a syntetizuje bílkovinu kapsidy nový virion opustí buňku, ta buď zanikne (lyze) nebo zůstane nezměněna viriony se uvolní do prostředí
- Mírná infekce
- PROVIRUS = začlenění virové DNA do buněčného chromozomu při dělení buňky se virová DNA přenese i do dceřiné buňky
- Za určitých podmínek může PROVIRUS udělit hostitelské buňce nové vlastnosti – buňka se pak stává nádorovou
- Dělení virů
- RNA-viry
- U rostlin – vir tabákové mozaiky
- Chřipka, zarděnky, spalničky, příušnice
- DNA – viry
- Neštovice, opar, EB virus – mononukleóza
- Retroviry – RNA viry – přepis RNA na DNA – musí obsahovat enzym reverzní transkriptáza – HIV, onkoviry- nádory
Viroidy
- Tvořené jednořetězcovou molekulou RNA, neobklopenou kapsidou
- Bledost okurek, zakrnělost chmele
Priony
- Bílkoviny
- 2 formy –
- Nevinná forma – běžně v těle člověka (v neuronech) – důležitá při ukládání paměti
- Smrtící forma – liší se konformací – stačí 1 a spustí řetězovou změnu formu nevinných prionů na smrtící
- Velmi odolné proti proteázám, vysoké T, i desinfekčním prostředkům
- Savo, louh, mokrý var 134°C při 3 Barech, 20 min
- BSE – nemoc šílených krav – houbovitost mozku – přenos na člověka ve formě Creutsfeldt-Jakobovy choroby – demece,smrt za 12 měsíců
- Kuru – kmen Fore na Nové Guineji – rituální kanibalismus – 3 stádia (rovnováha, smích, neudržení výkalů a moči + nejde polykat)
- Skrapie – klusavka – ovce svědění – vyškabování kůže – ztráta motoriky
PROKARYOTICKÉ ORGANISMY
Bakterie
- Heterotrofní i autotrofní organismy (některé schopnost fotosyntézy – cytoplazma místy vychlípená – obsahuje váčky s bakteriochlorofylem – umožnění přeměny světla na chem. E)
- Heterotrofní (saprofyti, paraziti) x autotrofní (foto-, chemo-)
- Významní dekompozitoři – zbavují nás mrtvých těl
- Bakterie střevní mikroflóry – pomáhají nám vstřebat živiny, vitamíny (u býložravců rozklad celulózy – Escherichia Coli ve střevech)
Stavba bakterie
- Na povrchu mají pouzdro (odolnost bakterie)
- U některých druhů nepohyblivé fimbrie, u jiných pohyblivé bičíky
- Buněčná stěna – peptidoglykan
- Zásobní látkou je glykogen
Při nepříznivých podmínkách ztrácí bakterie část vody zahustí se cytoplazma vytvoří se SPORA bakterie replikuje chromozom a obalí jej stěnou (obal spory) metabolismus se zpomalí
Rozmnožování
- Dělení
- Molekula DNA se replikuje, čímž vzniknou dva chromozomy každý na jeden pól rozdělení
- Escherichia Coli se rozmnožuje pohlavně
- Bakterie dělíme
- Podle potřeby kyslíku
- aerobní – potřebují k životu kyslík
- anaerobní – nemohou žít v přítomnosti kyslíku
- fakultativně aerobní – v přítomnosti kyslíku dýchají jej, v jeho nepřítomnosti dýchají látky jiné (dusičnany, nebo fermentují org. látku)
- Podle dusíku
- nitrogenní – váží dusík z půdy a přeměňují ho na organické látky – žijí na kořenech bobovitých rostlin
- nitrifikační – aerobní bakterie přeměňují amoniak na dusičnany
- denitrifikační – anaerobní bakterie redukují dusičnany na amoniak či dusík
Tvary bakterií
- Tvar kulatý – KOKY
- Tvar tyčinkovitý
Některé bakterie způsobují vážná onemocnění člověka a zvířat patogenní bakterie
- Proti některým z nich se můžeme chránit očkováním vakcinace
- Proti těmto patogenům zabírá léčba antibiotiky. Některé bakterie se časem vůči nim mohou stát rezistentní.
- Toxiny mohou být bílkoviny, peptidy , které jsou schopny způsobit onemocnění při styku s nimi interakce s enzymy a buněčnými receptory
Nemoci způsobované patogenními bakteriemi
- zápal plic – pneumokoky
- angína, spála – streptokoky
- nežity – stafylokoky
- tyfus – salmonely
- choleru – vibria
- TBC – mykobakterie
Význam bakterií
- rozklad odumřelých zbytků a odpadních látek těl živočichů a rostlin přeměňují na vodou rozpustné látky příjem vyššími rostlinami ve formě živin – mineralizace
- v průmyslu – kvašení ocet, sýry
- výroba antibiotik
- v zemědělství místo NPK hnojiv
Boj s bakteriemi
- Pasteur – pasterizace –
- Koch – zakladatel bakteriologie, objevitel původce TBC a cholery
- Fleming – objevitel penicilinu – antibiotika
Archea
- odlišují se od bakterií v tom, že v BS není peptidoglykan
- nacházejí se v prostředích, která svými podmínkami připomínají dobu začátku vývoje organismů
- Methanové bakterie – anaerobní – žijí v močálech produkující methan – i v trávicím traktu člověka a zvířat
- Halofilní bakterie – žijí ve slaných vodách
- Termoacidní bakterie – žijí v horkých pramenech v blízkosti podmořských vulkánů
- Bližší vývojově eukaryotám
Sinice
- Autotrofní organismy
- Zásobní látkou je škrob
- Nejodolnější organismy
- Většina z nich je v planktonu – tvoří VODNÍ KVĚT – povlak stojatých vod
- Producenti kyslíku – fotosyntéza – vážou plynný dusík v půdě – HETEROCYSTY – odlišené buňky schopné vázat vzdušný dusík a obohacovat tak substrát
- Systém tylakoidů s chlorofylem A
- Rozmnožují se dělením
- Jednobuněčné x tvoří vlákna
- Často vytváří kolonie
- Vytvářejí klidové spory – AKINETY – spojení buněk vytvoření tlusté stěny
reklama
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.
Díky za materiály. Ve škole jsem dlouho chyběla, ale naštěstí jsem našla všechno tady.
Dost jsem ve škole zameškala ze zdravotních důvodů, všechny materiály jsem našla online tady. Vše jsem krásně pochopila a dohnala zameškané učivo.
Klárka
Studentka základní školyHrozně moc zápisků a materiálů do školy. Když je Covid, tak se to ohromně hodí!
Jakmile započala online výuka, všude jsem hledal vhodné zápisky, až jsem narazil na UČSEONLINE. Zde jsem našel vše potřebné a díky tomu jsem distanční výuku zvládl skvěle.
Robert
Student gymnáziaMaturitní otázky jsou skvělé!!!
Trošku jsem zaspala s přípravou na maturitu a neměla zpracované všechny maturitní otázky. Všechny jsem našla tady. Jsou skvělé a jsou ke stažení.