Viry a nebuněčné organismy

Viry a nebuněčné organismy

NEBUNĚČNÉ
Viry
  • Nejjednodušší organismy
  • 2 fáze života
    • Extracelulární – žádné známky života
    • Intracelulární – když se vir dostane do buňky, ožívá
  • Jsou schopny se rozmnožovat jen vnitru buněk
  • Nemají vlastní metabolismus – k množení používají metabolický aparát hostitele
  • Virion – život nevykazující částice
    • Uvnitř obsahuje NK (DNA nebo RNA)
    • Na povrchu je KAPSID – tvořený VIROVÝMI BÍLKOVINAMI (kódovanými virovou NK)
      • Bílkovinný obal vir chrání
      • Nositel specifických skupin, umožňující zachycení viru na buněčném povrchu a jeho vstup do buňky
    • Některé viry mají navíc obal z biomembrány (HIV)
    • Bakteriofág – vir napadající bakterie
    • Rozmnožování (virová infekce)

 

  • Virulentní infekce – vede k lyzi buňky (rozpadu)
    • Virion přilne na povrch  celý virion nebo jen DNA proniká do hostitelské buňky replikace DNA v buňce  NK vyvolá v buňce proteosyntézu bílkovin  množení viru  buňka replikuje virovou NK a syntetizuje bílkovinu kapsidy  nový virion  opustí buňku, ta buď zanikne (lyze) nebo zůstane nezměněna viriony se uvolní do prostředí
  • Mírná infekce
    • PROVIRUS = začlenění virové DNA do buněčného chromozomu  při dělení buňky se virová DNA přenese i do dceřiné buňky
    • Za určitých podmínek může PROVIRUS udělit hostitelské buňce nové vlastnosti – buňka se pak stává nádorovou
  • Dělení virů
  • RNA-viry
    • U rostlin – vir tabákové mozaiky
    • Chřipka, zarděnky, spalničky, příušnice
  • DNA – viry
    • Neštovice, opar, EB virus – mononukleóza
  • Retroviry – RNA viry – přepis RNA na DNA – musí obsahovat enzym reverzní transkriptáza – HIV, onkoviry- nádory

 

 

Viroidy

  • Tvořené jednořetězcovou molekulou RNA, neobklopenou kapsidou
  • Bledost okurek, zakrnělost chmele

Priony

  • Bílkoviny
  • 2 formy –
    • Nevinná forma – běžně v těle člověka (v neuronech) – důležitá při ukládání paměti
    • Smrtící forma – liší se konformací – stačí 1 a spustí řetězovou změnu formu nevinných prionů na smrtící
  • Velmi odolné proti proteázám, vysoké T, i desinfekčním prostředkům
  • Savo, louh, mokrý var 134°C při 3 Barech, 20 min
  • BSE – nemoc šílených krav – houbovitost mozkupřenos na člověka ve formě Creutsfeldt-Jakobovy choroby – demece,smrt za 12 měsíců
  • Kuru – kmen Fore na Nové Guineji – rituální kanibalismus – 3 stádia (rovnováha, smích, neudržení výkalů a moči + nejde polykat)
  • Skrapie – klusavka – ovce svědění – vyškabování kůže – ztráta motoriky
PROKARYOTICKÉ ORGANISMY
Bakterie
  • Heterotrofní i autotrofní organismy (některé schopnost fotosyntézy – cytoplazma místy vychlípená – obsahuje váčky s bakteriochlorofylem – umožnění přeměny světla na chem. E)
  • Heterotrofní (saprofyti, paraziti) x autotrofní (foto-, chemo-)
  • Významní dekompozitoři – zbavují nás mrtvých těl
  • Bakterie střevní mikroflóry – pomáhají nám vstřebat živiny, vitamíny (u býložravců rozklad celulózy – Escherichia Coli ve střevech)

Stavba bakterie

  • Na povrchu mají pouzdro (odolnost bakterie)
  • U některých druhů nepohyblivé fimbrie, u jiných pohyblivé bičíky
  • Buněčná stěna – peptidoglykan
  • Zásobní látkou je glykogen

Při nepříznivých podmínkách ztrácí bakterie část vody  zahustí se cytoplazma  vytvoří se SPORA  bakterie replikuje chromozom a obalí jej stěnou (obal spory)  metabolismus se zpomalí

Rozmnožování

  • Dělení
  • Molekula DNA se replikuje, čímž vzniknou dva chromozomy  každý na jeden pól  rozdělení
  • Escherichia Coli se rozmnožuje pohlavně
  • Bakterie dělíme
  • Podle potřeby kyslíku
    • aerobní – potřebují k životu kyslík
    • anaerobní – nemohou žít v přítomnosti kyslíku
    • fakultativně aerobní – v přítomnosti kyslíku dýchají jej, v jeho nepřítomnosti dýchají látky jiné (dusičnany, nebo fermentují org. látku)
  • Podle dusíku
    • nitrogenní – váží dusík z půdy a přeměňují ho na organické látky – žijí na kořenech bobovitých rostlin
    • nitrifikační – aerobní bakterie přeměňují amoniak na dusičnany
    • denitrifikační – anaerobní bakterie redukují dusičnany na amoniak či dusík

Tvary bakterií

  • Tvar kulatý – KOKY
  • Tvar tyčinkovitý

Některé bakterie způsobují vážná onemocnění člověka a zvířat  patogenní bakterie

  • Proti některým z nich se můžeme chránit očkováním  vakcinace
  • Proti těmto patogenům zabírá léčba antibiotiky. Některé bakterie se časem vůči nim mohou stát rezistentní.
  • Toxiny mohou být bílkoviny, peptidy , které jsou schopny způsobit onemocnění při styku s nimi  interakce s enzymy a buněčnými receptory

Nemoci způsobované patogenními bakteriemi

  • zápal plic – pneumokoky
  • angína, spála – streptokoky
  • nežity – stafylokoky
  • tyfus – salmonely
  • choleru – vibria
  • TBC – mykobakterie

Význam bakterií

  • rozklad odumřelých zbytků a odpadních látek těl živočichů a rostlin přeměňují na vodou rozpustné látky  příjem vyššími rostlinami ve formě živin – mineralizace
  • v průmyslu – kvašení  ocet, sýry
  • výroba antibiotik
  • v zemědělství místo NPK hnojiv

Boj s bakteriemi

  • Pasteur – pasterizace –
  • Koch – zakladatel bakteriologie, objevitel původce TBC a cholery
  • Fleming – objevitel penicilinu – antibiotika

Archea

  • odlišují se od bakterií v tom, že v BS není peptidoglykan
  • nacházejí se v prostředích, která svými podmínkami připomínají dobu začátku vývoje organismů
  • Methanové bakterie – anaerobní – žijí v močálech produkující methan – i v trávicím traktu člověka a zvířat
  • Halofilní bakterie – žijí ve slaných vodách
  • Termoacidní bakterie – žijí v horkých pramenech v blízkosti podmořských vulkánů
  • Bližší vývojově eukaryotám
Sinice
  • Autotrofní organismy
  • Zásobní látkou je škrob
  • Nejodolnější organismy
  • Většina z nich je v planktonu – tvoří VODNÍ KVĚT – povlak stojatých vod
  • Producenti kyslíku – fotosyntéza – vážou plynný dusík v půdě – HETEROCYSTY – odlišené buňky schopné vázat vzdušný dusík a obohacovat tak substrát
    • Systém tylakoidů s chlorofylem A
  • Rozmnožují se dělením
  • Jednobuněčné x tvoří vlákna
  • Často vytváří kolonie
  • Vytvářejí klidové spory – AKINETY – spojení buněk vytvoření tlusté stěny
reklama

Koukni co o nás studenti říkají

Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.