Nervová soustava
7. 7. 2021 2021-07-07 13:43Nervová soustava
Nervová soustava
Nervová tkáň – fce:
- obsažena v CNS (=mozek a mícha)
- slouží k přenášení a koordinaci vzruchů (signálů), a tím k řízení těla
- základem tkáně je síť navzájem propojených neuronů = nerv. b.
- neurony – mají schopnost přenášet podráždění – ne el. impuls, pomocí chemikálií dalšímu a dalšímu neuronu
- povrch neuronů tvoří rozvětvené výběžky
fylogeneze:
Fce: každá buňka musí být inervováná
PRVOCI- nemají, ale brvy fungují pomocí čidel na pohyb
ŽAHAVCI- difúzní= rozptýlená
PLOŠTĚNCI, HLÍSTI, MĚKÝŠI- uzlinová= gangliová
KROUŽKOVCI- žebříčková- 2 pásy procházející tělem, jsou spojeny
ČLENOVCI- uzlinová- dokonalejší
OSTNOKOŽCI- pseudohemální- soustava kanálků
OBRATLOVCI- trubicovitá- mícha a mozek
Neurony:
- Vlastní nervové buňky
- Aktivní nervové buňky
- Propojeny pomocí přívěsků
- Přijímají, vytvářejí a vedou vzruchy
- Dráždivé, vodivé
J.E. Purkyně 1835- popsal stavbu nervových buněk
- TĚLO– nese jádro- s DNA a další organely
- DENDRITY– krátké výběžky (hustě rozvětvené), které přijímají impulsy od okolních b. – vystupují z těla neuronu
- AXON (NEURIT)– z těla vystupuje jeden nebo více neuritů = nerv. bláken, které mají na koncích kontaktní výběžky = synapse (synaptický knoflík), jimiž se vzruch šíří na další b. – některé neurity mohou být velmi dlouhé (i desítky cm)
dendrity i neurity sice mohou v průběhu života dorůst (i zanikat), samotné neurony se však prakticky nemnoží (poškozená nerv. tkáň nemá schopnost regenerace)
- MYELINOVÁ POCHVA– tvořena gliovými (Schwannovými) buňkami, chrání neurit „obal“ , vytvoří izolaci bránící přenosu vzruchu mezi neurity různých neuronů
- RANVIEROVY ZÁŘEZY– rozdělují cca po 1 mm myelinovu pochvu neuritu přeskakuje po nich vzruch urychlení vedení
- NERVOVÁ ZAKONČENÍ
- SYNAPTICKÉ KNOFLÍKY– vedou vzruch na další neuron
Gliové buňky= neuroglie
- podpůrné buňky – nejsou dráždivé ani nepřenáší vzruch
- více fcí: podpůrná, metabolická, fagocytární, izolační
rozdělení:
- centrální (Astrocyty, Oligodendroglie, Enpedym, Mulerevy buňky)
- periferní (Schwannovy b., Satelitní b.)
Centrální:
Astrocyty
- plazmatické – hlavně v šedé hmotě výživa neuronů
- fibrilární – hlavně v bílé hmotě výživa axonůgliová jizva
Oligodendroglie
- tvorba myelinu
- obtočení axonu v CNS
- rozdíl od Schwannových b. (PNS)
Další centrální gliové b.
- Mullerovy b. – v sítnici
- Bengmannovy b. – v mozečku
- Pituicyty – v hypofýze
- Pinealocyty – v epifýze
- Mikroglie – fagocytující schopnost v CNS
Periferní gliové b.:
- Schwannovy b. (obdobné Oligodendroglie)
Signály nervové soustavy:
- tok elektrického proudu = elektrický děj
- kovový vodič x nervová soustava
- elektrony x ionty
- Galvani (1737-1798)
- profesor biologie a fyziologie
- pokusy se žabími nervosvalovými preparáty
- 1791 myšlenka o živočišné elektřiny
- Hodgkin (1914-1998) a A. F. Huexley
- axony sépie
- 1963 – Nobelova cena
Klidový membránový potenciál
- vnitřek x vnějšek
- malá převaha záporně nabitých iontů (aniontů) uvnitř buňky
- 70 mV (různý u b. 40mV – 90mV)
- dle dohody přiřazeno znaménko mínus
- vnějšek b. je elektropozitivní
- vnitřek b. je elektronegativní
- způsoben tím, že uvnitř buňky vzniká malá převaha záporných nábojů a vně buňky převaha kladných nábojů, membrána se tak stává polarizovanou
Změna KMP
- podstata vzniku odpovědi (signály) na podmět
- důsledek: nervové signály se dají registrovat jako elektrické děje
- krátce trvající změny propustnosti plazmatické membrány pro Na+ K+
- otevření nebo zavření iontových kanálků
- synaptické a akční potenciály
- sodíko-draslíková pumpa (fungují za přístupu ADP)
Vznik a šíření nervového vzruchu:
- signály nervové soustavy jsou založeny na toku elektrického proudu, který je zprostředkovaný tokem iontů plazmatickou membránou neuronu
- aby se z jednoho na druhý šířil vzruch, musí být v kontaktu, spojení – přímo se nedotýkají, je mezi nimi synaptická štěrbina
- dva neurony si informaci předávají pomocí chemické látky = přenašeč, mediátor, neurotransmiter (acetylcholin, noradrenalin) dále se informace šíří v podobě el. impulzu
- budivé (excitační) a tlumivé (inhibiční) neurotransmitery
- neuron v klidu: jeho povrch je uzavřen pro ionty, ale stejně se liší iontové složení mimo buňku a uvnitř buňky
- uvnitř neuronu převažují anionty (elektronegativní), v okolí převažují kationty (elektropozitivní)
- rozdíl v el. náboji vevnitř a mimo neuron = klidový membránový potenciál = – 70mV
podráždění neuronu:
- neurotransmiterem z jiného neuronu ze synap. knof. do synaptické štěrbiny se vylijí molekuly neurotransmiteru, na povrchu těla druhého neuronu jsou receptory, do kterých molekuly zapadnou
- navázání způsobí, že se iontové kanály na membráně neuronu otevřou
- trvá to milisekundy, dovnitř do podrážděného neuronu začnou zvenčí proudit Na+ – vstup = depolarizace (snížení membránového potenciálu k nule)
- uvnitř je záporný náboj – síla: elektrický gradiant – přitahují se
- koncentrační spád (vevnitř je asi 10x méně Na+)
- po navázání se klidový membránový potenciál zvedne – záporné prostředí se trochu naředí, má tendenci se srovnávat, nové hodnotě se říká excitační (budivý potenciál)
- depolarizace membrány
- jestli se vzruch bude šířit dál, záleží na poměru budivých a tlumivých mediátorů – jejich účinek se sčítá (rozdíl, co udělají s membránou)
- pokud převládnou budivé mediátory – vzruch se bude šířit dál, jinak neuron nezareaguje
- když stoupne membránový potenciál na kritickou hodnotu, vznikne akční potenciál v místě, kde začíná neurit – otevřou se doposud uzavřené iontové kanálky – do neuritu začne proudit velké množství Na+, membránový potenciál se přehoupne do plusu = akční potenciál
- potom se ve stejných místech otvírají jiné kanálky pro K+, které podle koncentračního spádu proudí ven z neuronu
- potenciál bude zase padat do klidového potenciálu
- od kořene po synaptický knoflík se postupně otevírají kanálky pro Na+ a K+ = šíření vzruchu
- když vzruch dojde pomocí impulzu na synap. knoflík – neuronu se vlije mediátor na další synapse
- rychlost vedení vzruchu je asi 120m/s
- iontové pumpy –bílkoviny v membránách buněk zprostředkující přenos iontů
Signál
- elektrický chemický
- neurotransmitery
- synaptický potenciál
- změna propustnosti membrány pro Na do buňky
Depolarizace
- membránový potenciál pozitivnější hodnoty
- různá síla dle množství neurotransmiterů
- nejčastěji 15 mV (z -70mV na -55mV
- podstata excitace (stav podráždění)
- excitační neurotraqnsmitery
Hyperpolarizace
- negativnější hodnoty
- inhibice (útlum) NS
Synaptický potenciál
- na vstupní membráně neuronu
- krátká vzdálenost
- velká depolarizace vnik akčního potenciálu
- hyperpolarizace snížení pravděpodobnosti vzniku akčního potenciálu
Akční potenciál
- prahová stimulace
- vzestupná fáze
- membrána změní polaritu
- sestupná fáze
- Na-K pumpa
- vzruch – impuls
- stále stejná amplituda
molekulární podstata nervových dějů spočívá v otevírání a zavírání iontových kanálků a v pohybu iontů těmito kanálku přes plazmatickou membránu
Kódování informace
nervová buňka není tedy pouhým spojovacím prvkem, který předává signál tak, jak je přijímá
Je současně integračním i vodivým prvkem nervové soustavy
REFLEXY
- reflexní oblouk – nervová dráha (na začátku je receptor zaznamená podnět senzorický neuron interneuron (součást centrální nerv. s. zpracovává)motorický neuron efektor (např. sval)
- receptor dostředivý nerv CNSodstředivý nerv efektor
Jiří Procházka (18. -19.st.)
- český lékař, poprvé zavedl pojem REFLEX
Ivan Petrovič Pavlov (19.- 20. st.)
- ruský fyziolog a psycholog
- zabýval se studiem trávení a s ním spojených reflexů (pokusy se psy-psům s kostí zazvonil, dělal to velice často, naučil psa reagovat na zvonek automatickým slintáním-jako s kostí vytvořil mu podmíněný reflex)
- objevitel podmíněných reflexů
- 1904 – Nobel. Cena za fyziologii a medicínu
- podmíněné = získané (vyšší nervová činnost)
- získáváme je učením během života individuální
- vznikají tak, že se k podnětu vyvolávajícímu nepodmíněný reflex opakovaně přidruží nový podnět, který sám později vyvolá stejnou reflexní odpověď (I. P. Pavlov-pokusy se psy)
- aby se zachoval, je potřeba ho občas posilovat (jinak vyhasíná)
- např. řeč, chůze
- nepodmíněné = vrozené (soubor nep. r. = nižší nervová činnost)
- jednoduché, zcela automatické
- rodíme se již s nimi (reflex máme zakódovaný v DNA, dědíme je po předcích)
- všichni lidé se rodí se stejnými nepodmíněnými reflexy (1 podnět vyvolá u všech stejnou reakci)
- nutné k zachování života
- např. odtahovací reflex končetin (pokud sáhneme na rozpálená kamna, vždy ucukneme), kýchací a kašlací reflex (abychom se neudusili), mrkací reflex (odstranění nečistot), patelární reflex (souvisí s čéškou), vylučování slin při přítomnosti potravy v ústech, močení a defekace, sací reflex (podráždění rtů vyvolá sání)
Typy nerv. s.:
Rozptýlená nervová soustava
- Rozptýlená (difúzní) nervová soustava je nejprimitivnějším typem, typická pro kmen žahavců.
- Neurony jsou víceméně rozptýleny, netvoří shluky a jsou spojeny nepolarizovanými synapsemi, takže vzruchy mohou procházet oběma směry.
- Rychlost šíření vzruchu difúzní soustavou je poměrně malá.
Žebřičkovitá nervová soustava
- U bilaterálně souměrných živočichů začíná docházet k centralizaci nervové soustavy, mezi receptor a efektor se vkládají další neurony, které shlukují a tvoří zauzliny, ganglia.
- Ganglion umístěné v přední části těla se nazývá mozkové ganglion, z něj vystupují nervové pruhy probíhající podélně tělem.
- Nervové pruhy jsou propojeny spojkami, takže celá soustava skutečně připomíná žebřík.
- Je typická pro kroužkovcea členovce.
Gangliová nervová soustava
- Vznikla z žebříčkové soustavy postupnou redukcí nervových pruhů a rozvojem ganglií. Nejdokonalejším typem je gangliová nervová soustava hlavonožců, u kterých by se mozkové ganglion dalo označit za mozek.
- Gangliová nervová soustava je vlastní živočichům řazeným do kmenů ploštěncia měkkýši
Stavba NS:
- centrální NS – mozek a páteřní míchá
- periferní nervy – senzorické (smysly) a motorické (svaly)
Centrální nerv. soustava:
- musí být dobře chráněn (pevná kostěná – mozek je chráněn v dutině lebeční, mícha je chráněna páteří)
- měkká:
-obaly (meningy): tvrdá plena (nejvíce na povrchu, vystýlá lebeční dutinu a lebeční kanál), pavučnice (pod tvrdou plenou), omozečnice (přesně kopíruje povrch mozku a míchy)
Pavučnice + omozečnice = měkké pleny
- tekutá ochrana – mozkomíšní mok – mezi pavučnici a om. je kapalina – tlumí nárazy při pohybu, zajišťuje chem. správné prostředí potřebné k práci nerv. b.+ imun. – obsahuje hodně bílkovin
- na míše i na mozku je bílá (bílá barva, tvoří ji axony-obalen pochvami, tuky jsou bílé) a šedá hmota (tvořena těly a dendrity)
Oddíly CNS:
Mícha
- páteřní (hřbetní) mícha = medulla spinalis
-40 cm dlouhá trubice uložená v páteřním kanálu
-horní konec páteřní míchy přechází v část mozku (prodloužená mícha) a dolní konec končí ve výšce 1. a 2. bederního obratle
-Z páteřní míchy vychází 31 páru míšních nervů
-uvnitř dutina – míšní kanálek vyplněný mozkomíšním mokem, tvořena šedou nerv. hmotou, má tvar motýla
-smyslové neurony ve svazku = zadní kořen, které vedou informaci do zadní části míchy, zde jsou vzruchy převzaty, zpracovány a hodnoceny interneuronem
přední část míchy, přechází do svazků hybných motorických neuronů = přední kořen (vedou info z míchy)
-kořeny jsou spojeny a jsou obaleny vazivem = míšní nerv (nitky)
-poškození míšního nervu ochrnutí části těla, která je ovládána těmito nervy = inervována
řídící fce:pohyb rukou a nohou, obranné reakce, vyměšování, sval. napětí (i v klidovém stavu jsou naše svaly trochu smrštěné-vzpřímený sed…), erekce u mužů
spojovací článek mezi orgánem těla a mozkem
Mozek (encephalon, cerebrum)
- plní některé jednoduché fce jako mícha (přijímá a zpracovává informace)
- má 12 hlavových párů (inervují jednotlivé části těla)
- řídící fce
- info do (nahoru-vzestupné dráhy)a z (sestupná dráha) mozku vedou nerv. dráhy uvnitř bílé hmoty
- info do těla posílá přes míchu
zpracovává informace přicházející z míchy = příjemzpracováníkoordinování)
- skládá se z 6 částí (prodloužená mícha + Varolův most + střední mozek = mozkový kmen udržování základních živ. činností + mozeček + mezimozek + mozek koncový)
Prodloužená mícha
- pokračování páteřní míchy ve výši prvního krčního obratle
- udržování základních životních fcí
- dýchací centrum (práce dých. svalů), kardiovaskulární centrum (kontrola práce srdce a krevního tlaku)
- řízení práce trávící soustavy (tvorba šťáv, sací reflex, tvorba slin…)
- řízení obranných reflexů (kašlání, kýchání, zvracení, slzení)
- poškození smrt (zástava dých. a práce srdce)
Varolův most
- pouze u savců
- spojka mezi prodlouženou míchou (velice nízkou položená) a vyššími oddíly mozku
Mozeček
- řízení a koordinace pohybu
- udržení rovnováhy a polohy těla
- vliv na svalové napětí
- velikost mozečku u živočicha souvisí s dravostí živočicha (čím větší dravější)
- má na něj velký vliv alkohol utlumení mozečku (špatná koordinace)
Střední mozek
- přivádění info z očí a ze sluchových orgánů řízení natáčení hlavy za největším sluchových a zrakovým podnětem (automatické řízení)
Mezimozek
- z několika částí-thalamus (2 vejčité útvary), hypotalamus (pod), hypofýza (podvěsek mozkový)
- probíhá zde třídění informací, které přichází z celého těla důležité info posílány do koncového mozku
- nejvyšší centrum, které koordinuje činnost všech vnitřních orgánů, jsou i další části mozku, které je řídí – mezimozek je řídí
Mozek koncový
- nejvyšší oddíl mozku
- „velký mozek“
- ze shora zakrývá všechny ostatní části mozku
- tvořen 2 hemisférami
- spoj mezi 2 hemisférami- svazek nervových drah = vazník = kalozní těleso komunikace mezi hem.
- Pravá: umělecké schopnosti (převažuje u žen)
- Levá: technické schopnosti, logické myšlení (převažuje u mužů)
Šedá kůra mozková (neocortex- vývojově nejmladší část našeho mozku):
- tvoří na povrchu mozku plášť
- název:má šedou barvu, protože ji tvoří těla a krátké výběžky neuronů
- zvrásněná, zprohýbaná do závitů větší plocha, + prohlubně = rýhy (hodně hluboké rýhy rozdělují mozek na 4 části : čelní lalok lalok temenní, lalok týlní, lalok spánkové)
- je typická pro savce, největší plochu má člověk – 2200 m2, tvoří ji 14 milionů neuronů – skoro půlka z celkového počtu neuron, tvořících mozek
- přichází sem info z receptorů, které máme např. v kůži a dále z nižších oblastí mozků jsou zpracovány vznik pokynů na pro nějakou činnost
- centrum myšlení
Laloky:
čelní
- asociační centrum-centrum myšlení, porovnávání toho, co slyšíme, vidíme, s tím co už máme v paměti přemýšlení, u člověka je dobře vyvinuto
- motorické centrum – řízení úmyslných pohybů, vysílán impuls ke kosterním svalů směrem dolů do míchy – svalům = „pyramidová dráha“ , po cestě se nervové dráhy kříží pravá část mot. centra koordinuje levou půlku našeho těla, levá část ovládá kosterní svaly na pravé půlce těla
- centrum řeči = Brocovo c. ř. – je nepárové, řídí svaly, které pohybují hlasivkami, u prváků se c. ř. se nachází nalevo, u leváků většinou bývá v pravé, ale může být i v levé, při mozkové mrtvici – může dojít ke vzniku poruchy řeči či ztráty
- čichové centrum – zpracovávání informací z čichového orgánů rozpoznávání pachů a vůní, čichové centrum u lidí není moc velké)
temenní
- chuťové centrum – zpracování info z chuťových pohárků, rozpoznávání chuť
- centrum kožní citlivosti – zpracovává info, které sem vedou z receptorů v kůži, díky němu si uvědomujeme, že je nám např. horko nebo že nás něco bolí
týlní
- zrakové centrum – přichází sem info z očí a teprve zde se skládají v 3D obraz, poškození zr. c. – člověk může oslepnout
spánkový
- sluchové a rovnovážné centrum – přichází sem info ze sluchu, můžeme vnímat zvuky + si dokážeme uvědomit polohu či pohyb našeho těla
Bazální ganglia
- shluky šedé hmoty ve hmotě bílé
- pomocné ústředí našeho pohybu
- odtud je koordinován neúmyslný = reflexní pohyby s pohyby úmyslnými snaží se je spolu zkoordinovat
Limbický systém
- na rozhraní koncového mozku s mezimozkem
- odtud je řízeno instinktivní chování + emoce
Dutiny v mozku:
- jsou navzájem propojeny
- míšní kanálek (prochází prostředkem páteřní míchy, velice úzký kanálek), navazuje v dutiny v mozku na 4 mozkové komory (dutiny, 4. komora- uvnitř mozku, nad prodlouženou míchou, komory jsou v mozku propojeny kanálky, 3. komora se nachází v mezimozku, 1. a 2. komory = postranní komory – ty se nachází v koncovém mozku-v hemisférách)
- všechny dutiny jsou vyplněny mozkomíšním mokem – na první pohled čirá bezbarvá kapalina, v centrální nerv. s. máme celkem 150 ml – celkem málo navlhčení mozku, tlumí nárazy, složení- stálé-pokud jsme zdraví, mění se při zánětlivých chorobách např. plen, vlastní nerv. tkáně využívá se to v diagnostice – odběr m. m. = lumbální punkce- celkem nízko, nenachází se zde již vlastní páteřní mícha
Výživa mozku:
- potřebuje pro svou činnost glukózu a kyslík – pro jednotlivé b.
- neurony jsou na nedostatek kyslíku nejcitlivější po 30 sek. se neurony ničí, po 2 a 3 minutách odumírají, nejsou schopny fungovat v anaerobním prostředí, mozek odebírá pouze 20 % kyslíku (více toho spotřebují neurony) který proudí v našem těle, za 1 min. /1, 5 l krve proteče mozkem
- krkavice – tepny, vedou do mozku cukr a kyslík
Růst a vývoj mozku:
- miminko 400g
- váha mozku 1450g u mužů, 1350g ženyzávisí na počtu spojů (synapsí) a počtu neuronů (proces učení, výchova)
Petriferní (obvodové)
- všechny nervy vedou info dvojím směrem
- sensodický nerv z těla do centrální
- notorický n. vede info od centrály do těla
2 druhy nervů:
- mozkomíšní (cerebrospinální)
- přivádí info z receptorů v kůži nebo ze smyslových orgánů odvádí pokyn do centra a poté z centrály opět ke kosterním příčným svalům
- mozkové (hlavové nervy) – 12 párů inervace příčně pruhovaných svalů, které se nacházejí na hlavě
- míšní nervy – vychází z hřbetní míchy – 31 párů inervují kosterní svaly na zbytku těla
- podléhají naší vůli
- vegetativní (autoimunitní)
- řídí práci vnitřních orgánů inervují hladkou svalovinu (např. peristaltika trávicí trubice…)
- hypotalamus – pokyny veg. nervů vedou od hyp. pracují nezávisle na naší vůli
dle uplatnění:
- všechny orgány jsou ovládány oběma typy
- parasympatické – tvořené parasympatikem
- vlákna vychází z mozku i z křížové míchy a vliv parasympatiku převládá v klidu
- zpomalení a zeslabení stahů srdce, snižuje krevní tlak – rozšíření cév, hladká sv. se začne stahovat- průdušky, žaludek, střeva – zúženější průdušky, zvýšení peristaltiky střev, aktivace trávicích žláz, utlumení tvorby potu
- sympatické – tvořené sympatikem
- vlákna vychází z krční, hrudní a bederní oblasti míchy – převládá ve stresu, při zátěži
- zrychlení tepu a zesílení stahů, zvýšení krevního tlaku, ochabnutí hladké svaloviny, rozšíření průdušek, zpomalení peristaltiky, sníží se sekrece trávicích žláz, aktivace potních žláz
Psychické nemoci:
Schizofrenie
= rozdělené myšlení
- projevuje se v adolescenci (15-35 l.)
- většina se vyléčí
- jde o chronickou nemoc
- příčiny nejsou známy (asi vys. hladina dopaminu v mozku – přenašeč info mezi neurony) spouštěč – drogy, zatěžující situace + dispozice – geny
- projevy: začíná nenápadně – plachost, soc. stažení, depresivní nálady, vztahovačnost pokud tyto projevy trvají min. 2 měsíce a je jich víc
- příznaky: halucinace, bludy, dotváření reality, pocit pronásledování, nesrozumitelná řeč, oproštění od emocí, abulie = není schopen vůle, zmobilizovat vůli, změny v osobnosti – zhrubnout, narušení paměti, inteligence není narušena
- typy schizofrenie: paranoidní – ve vyšším věku, bludy a halucinace, cítí se ohrožený lidmi, strach z pronásledování
- léčba: léky, antipsychotika, léky proti halucinacím či depresím, léky pro oživení motoriky, elektrošoky
Epilepsie
= padoucnice
- záchvatové onemocnění mozku
- muži častěji postižené touto nemocí, spíše u dětí (většinou končí v budoucnu ve vězení)
- vyvoláno nepoměr mezi neurotransmitery – tlumícími a inhibičními, vznik elektrických výbojů v určité části mozku „epileptická bouře“
- stres zhoršuje průběh této nemoci
- většinou dopředu ví, že dostanou záchvat (záblesk, poruchy vidění)
- typy: primární (vrozená), sekundární (získaná, způsobeny úrazy, poškození míchy)
- záchvaty s křečemi (svíjení, výpadky vědomí, můžou trvat až několik minut, pěna z úst) či bez křečí (přestane dělat, to co dělal, ztráta paměti)
- můžeme mu pomoct: záchranka a odstranit věci, aby si nějak neublížil
- občas tyto záchvaty mohou být způsobeny alkoholem, ostrým světlem, blikání
- léčba: léky – mixy léků, změna živ. stylu – bez alkoholu, nesmí se příliš vyčerpávat, pokud se neléčí léky, může se to léčit chirurgicky – zneškodnění části mozku
- nesmí mít řidičský průkaz, cítí se unavení, problémy v těhotenství
Roztroušená skleróza
- autoimunitní onemocnění centrálního nerv. systému
- příčina není známa (3 % geny, životním prostředím)
- není vynalezen lék
- průběh se dá zpomalit
- častější u žen, projevuje se mezi 20 a 40 r. života
- imunita vnímá jako cizí látku myelinová pouzdra nerv. buněk a ničí je pomalejší vzruchy nebo úplné přerušení
- projevy jsou velice různé: poruchy vidění, kožní citlivosti, špatná koordinace pohybu, mravenčení po těle, typická únava
- léčba: imunosupresivní léky (tlumí imunitu), doporučuje se změna životního stylu
- může dojít i k ochrnutí svalů, v dnešní době se to nestává díky lékům
- 2 druhy: maligní (častější ataky – výpadek zraku či citlivosti kůže zhoršuje se to), benigní (lehčí průběh, méně ataků a skoro se to nezhoršuje)
Parkinsonova nemoc
- velké zpomalení životního tempa
- porucha pohybu – neurodegenerativní nemoc zánik určitých b. – neuronů, které produkují látku dopamin (slouží jako přenašeč vzruchu) + úbytek pigmentových b., v mozkových gangliích
- pokud klesne množství dopaminu v těle pod určitou hladinu začne se to projevovat
příčiny:neznámé
projevy:
- únava, špatný spánek, deprese „nejdříve to vypadá jako chřipka“
- „zmrzne“ – člověk se nemůže vůbec hýbat tento stav může trvat i několik desítek minut
např. ztuhlost obličeje „maskuitní obličej“, ztráta automatických pohybů, např. zavření pusy neschopnost domluvit se s lidmi
- křeče, třes, ztráta rovnováhy
léčba:
- při delším požívání léků může dojít ke kroutivým pohybům – mohou být i bolestivé
- neuromodulační léčba – začala se používat od 90. let, elektrostimulace, zavedení elektrody do mozku trvale dráždí určitou část mozku nastavuje mozkovou fci do určité rovnováhy + ruší některé negativní příznaky
- poté zanoření elektrody do mozku + pod kůží vedený kablík do podklíčkové oblasti, kde je vypreparovaná kapsa, kam je vložen neurostimulátor nemocný se stává soběstačným, může se pohybovat
- dosud bylo v Nemocnici Na Homolce touto metodou úspěšně operováno 7 nemocných
Alzheimerova nemoc
- touto chorobou trpěl např. exprezident USA Ronald Reagan
- „cesta do krajiny zapomnění“
- degenerativní onemocnění mozku, patologické chorobné zrychlení zestárnutí mozkové tkáně
- pacienti jsou často v psych. lůžkových odděleních, protože mají těžké poruchy chování, selhání pečovatele, nesamostatnost
- rozpad nervových vláken a buněk, kvůli ukládání patologických proteinů
- Alzheimerovská společnost – společnost rodinných pečujících a všech, kteří mají zájem o problematiku Alz. n. a dalších demencí prosazování práv nemocných, jejich zájmů a nároků ve společnosti
- každý 5. člověk nad 85 let trpí Alz. n.
diagnostika:
- pomocí CT = výpočetní tomografie nebo pomocí magnetické rezonance (pokud se nalezne atrofie = úbytek tkáně, bez změn cévních) – pokud se vnitřní objem hypokampů (zodpovědné za m´paměť) velice rychle zmenšuje
- výskyt a přibližnou tíži demence se diagnostikuje za pomocí minimental state examination – tento test není pouze pro diagnostiku Alz. n., ale pro všechny demence
- další test: kreslení hodin – zde selhávají dementní pacienti a především pacienti trpící Alz. n.
projevy:
- postupně směřuje k demenci a ztrátě osobnosti
- úbytek intelektu, schopnost logicky myslet, soustředit se a hlavně ubývá paměť
- člověk o sobě skoro ani neví, dostává se do role malého dítěte
- vnímají prostředí, ve kterém jsou (jestli jsou k nim ostatní laskaví…)
- výjimečně ztráta řeči, dezorientace
léčba:
- při diagnostice v prvotní fázi je možné tuto nemoc zastavit nebo alespoň zpomalit
- nevyléčitelná
Lehká mozková dysfunkce
- neschopnost soustředit se
- velice dobré jsou pohybové aktivity či činnosti, při kterých se děti nemusí tak soustředit
- porucha pozornosti s hyperaktivitou = ADHD (v kolektivu má potřebu ze sebe dělat šaška)
- metabolická vrozená vada
- většinou se pojí často i specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie – špatné píšou, ortografie
- logopedie – vyšetření, pokud nemá dítě např. poruchu pozornosti
- nejdříve je potřeba zvládnout hrubou motoriku a teprve potom řeč…
- 1/3 dětí s LMD „dozraje“ bez následků, druhá třetina se „kompenzuje“ a vnější známky z jednání vymizí – neurofyziologický obraz se však nezmění, třetí třetina nedozraje, ani nekompenzuj, a mívá i soc. problémy
příčiny:
- geny (vrozená nemoc)
projevy:
- nepozornost, nepřijímání v okolí
- zahleděnost do vnitřního světa
léčba:
- léky (medikamenty na prokrvení mozečku, psychostimulancia – může se na ně získat závislost) „probuzení mozku“, zaměření na 1 věc, kontext
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.