Jan Neruda – Balady a romance
1. 7. 2021 2021-07-09 11:11Jan Neruda – Balady a romance
Balady a romance - Jan Neruda
Druh:
lyricko-epická básnická sbírka
Výrazová forma:
poezie
Žánr:
– romance nebo balada (Neruda zde však smazává tradiční chápání romance a balady, balady mají ráz spíše rozmarné romance nebo legendy)
– (balada: lyrickoepická báseň ponurého děje a většinou tragického konce X romance: lyrickoepická báseň rozmanitého obsahu, nejčastěji milostná nebo romantická tematika, vyznívá optimisticky)
– sbírka velmi zapadá do české národní tradice
Formální podoba
kompozice:
– chronologická
– členění textu: 12 balad a 6 romancí
– častá er-forma
jazyk:
– psáno ve verších (trochej- charakteristický pro češtinu)
– několik typů rýmů
– vyskytuje se zde knižní mluva i básnické prostředky (ale ne přemíra, protože Neruda tvrdil, že spousta obrazů myšlenku až dusí!), ale i hovorový jazyk
motivy:
– náboženské
– historické
– biblické
– o smrti
– národu
– přírodě
– politické motivy
– motiv viny a trestu
– lidské vztahy…
– epičnost
– reflexivnost
– vtip
– humor
– sarkasmus
– sociální cítění
– sebeironie (znaky Nerudovy poezie všeobecně)
– využívání lidové poezie
– bájí
– obyčejů
– (apokryfy = převyprávění obecně známého tématu)
– skromný, chvílemi až drsný jazyk
– říká věci přímo
– ve svých básních vypráví krátké příběhy
– prvky dynamizace – elipsy sloves, zvolací věty, hromadění interpunkce
Básnické prostředky:
– přirovnání
– metafory
– anafory
– anastrofy
– archaismy
– básnické přívlastky
Tématická výstavba
Balada pašijová:
– náboženský motiv
– základem obecně lidské problémy
– názory prostého lidu
Děj:
Satan přináší Bohu svou žalobu.
Nestačí mu Ježíšova oběť za spasení celého lidstva, požaduje víc.
Andělé tedy Ježíšovi přidávají další utrpení (nevděk, zrada).
Nakonec Satan požaduje muka největší – aby Ježíš viděl, jak jeho matka lká pod křížem.
Balada horská:
náboženský motiv
zobrazení naivity dítěte
Děj:
Dítě se ptá babičky, jak vyléčit nemocného.
Poradí mu, že jitrocelem a jahodníkem.
Dítě byliny natrhá a snaží se vyléčit ukřižovaného Ježíše (na kříži v kostele).
Balada dětská:
naivní představa lidí o smrti
Děj:
Pro nemocné dítě, jehož matka usnula, si přišla smrtka.
Dítě nejprve nechtělo odejít, avšak nakonec matku přece opustilo.
Balada česká:
národní motivy
nadpřirozeno
Děj:
Rytíř Paleček potká lesní ženy.
Jedna z nich, Vesna, mu je ochotna splnit jedno přání.
Paleček si přeje, aby se mohl probudit každý rok na jaře, když je příroda nejkrásnější.
Vždy pouze na osm dní.
Romance o Černém jezeře:
přírodní a vlastenecké motivy
Děj:
Na dně temného jezera je pohřbena dávná sláva českého národa, na kterou se již zapomnělo.
Toto magické tajemství přitahuje autorovo pozornost a nemůže od hladiny odtrhnout oči.
Autor pod jeho hladinou tuší hrdiny, kteří zesnuli pro vlast.
Romance o Karlu IV.:
historické a národní motivy
Děj:
Králi nechutnalo české víno.
Kritizoval jej a přirovnával k českému národu.
Nakonec mu však zachutnalo a i český národ si oblíbil.
Romance o jaře 1848:
politický podtext
Děj:
Jediná báseň ve sbírce s politickým podtextem.
Autor popisuje změny v chování společnosti během uvolnění režimu v revolučním roce.
Romance italská:
náboženský motiv
Děj:
Ugo Bassi (mnich a republikán) je vydán do Říma během boje o sjednocení a má být popraven.
Mnich knězi, který se mu před smrtí vysmívá, říká, že jej Bůh pozná podle rudého praporu a přijme jako svého sluhu.
Romance Helgolandská:
motiv viny a trestu
je to spíše balada, než romance
Děj:
John navede loď na břeh, aby ztroskotala.
Když k ní přijde a chce ji vykrást, z jejích útrob se ozývají prosby o záchranu.
Trosečník nabízí půl jmění z lodě.
John ho nechává umřít, protože chce vše.
Ráno, když se k lodi vrátí, zjistí, že muž byl jeho budoucí zeť.
Balada zimní:
motiv nadpřirozena
viny a trestu
zlo je potrestáno
Děj:
Čaroděj osvobodil tři muže z šibenice.
Na oplátku pro něj mají sehnat polštář (ukraden chudě vdově), víno (ukradeno z kostela) a chléb (Hostie ukradená knězi, když ji nesl nemocnému).
Druhého dne jsou všichni čtyři nalezeni mrtví.
Balada stará – stará!:
o lidských vztazích
sociální tematika
Děj:
Žena se vrhne i s dítětem do řeky, aby ukázala mlynáři, co jí provedl.
Balada tříkrálová:
náboženský a sociální motiv
Děj:
Tři králové se chtěli po narození vnutit Ježíšovi.
Ten jim odvětil, že až ho budou popravovat, nepřijde žádný z nich.
Romance štědrovečerní:
náboženský motiv
vyznívá humorně
Děj:
Sv. Petrovi ze zdá, že je spolu s celou vesnicí u zrození Páně.
Nejhezčí dívka ze vsi líbá Ježíška a Petr se velmi zlobí, když Panna Maria nezakročí.
Balada májová:
náboženské motivy
humorné
spíše romance
Děj:
Mladá dívka prosí svatou Petronilu, aby jí našla chlapce.
Je jí jedno jakého, jen aby nebyl zrzavý.
Když panna najde právě zrzka, dívka jej ráda přijímá.
Balada rajská:
náboženské motivy
humorné
spíše romance
Děj:
Svatá Alžběta je patronkou věrných žen.
Je však smutná, protože za pět set let nenašla jedinou.
Balada o duši Karla Borovského:
národnostní námět
na konci modlitba za záchranu národa (jeho ostrý jazyk nám bude chybět)
Děj:
Dvě dobré duše jsou vpuštěny do ráje, ale třetí – Havlíčkova nejprve ne.
Svatý Petr ji přijímá teprve poté, co Borovský řekne jedinou modlitbu, kterou kdy napsal.
Balada o polce:
polka: představuje dívku
ve skutečnosti jde o tanec
spíše romance (veselé)
Děj:
Vypráví o tom, jak do vesnice přijela polka (v básni personifikována jako krásná a veselá dívka)a všichni se roztancovali.
Balada o svatbě v Kanaán:
biblický motiv (Ježíš proměnil vodu na víno)
Děj:
Na svatbě v městě Kanaán došlo víno.
Přítomen byl však Ježíš s matkou.
Když Ježíšovi přinesli vodu, přeměnil ji ve vynikající víno.
Zasazení do kontextu české literatury
Neruda patří do tzv. Generace Májovců. (literatura 2. poloviny 19. stol.)
Generace májovců
– navazovala na odkaz K. H. Máchy (člověk, který neváhal bořit zažité představy o povaze a funkci českého básnictví)
– život byl svázán a limitován absolutistickou vládou Františka Josefa I., který r. 1848 nastoupil na rakouský trůn
– A. Bach byl ministrem vnitra, zavedl přísnou cenzuru, byla potlačena svobodná publicistika a svoboda projevu, omezení vydávání knih
– 1867- rakousko-uherské vyrovnání, české země pocítily zvýšený centralizační tlak z Vídně
– Neruda celou situaci pojmenoval jako „časy zaživa pohřbené“
Almanach Máj
– vystoupení básnické generace, nelíbila se jim situace nejen v literární oblasti
– hlavními organizátory byli Vítězslav Hálek a Jan Neruda
– chtěli svým dílem prolomit „mrtvé“ období
– chtěli dát najevo svou nespokojenost s politickým a kulturním životem, chtěli prosadit demokratické ideály
– chtěli vytvořit novou literaturu, jež by pravdivě zobrazovala svět (tíhnutí k realismu)
– požadavek světovosti literatury, překlady děl
Představitelé Almanachu Máj:
K. J. Erben
B. Němcová
Jan Neruda
Karolína Světlá
Vesnický román
Kříž u potoka
Vítězslav Hálek
Večerní písně
V přírodě
Pohádky z naší vesnice
Adolf Heyduk
Rudolf Mayer
Sofie Podlipská
Život autora a vliv na jeho tvorbu
Jan Neruda (1834-1891)
- český básník
- prozaik
- novinář
- fejetonista
- divadelník
- literární a výtvarný kritik
- hlavní představitel generace májovců
- Narodil se v Praze na Malé Straně v bývalých újezdských kasárnách; do Ostruhové (dnešní Nerudovy) ulice se přistěhoval až jako čtyřletý se svými rodiči ze Zásmuk; v Ostruhové ulici bydleli v domě U Dvou slunců.
- Studoval na gymnáziu, poté neúspěšně práva
- Novinářem deníku Čas, poté Hlas
- byl ale také redaktorem časopisů – např. Rodinné kroniky, Květy, Lumír, psal fejetony
- jako novinář byl uznáván, ale jako básník ne, protože psal o „ošklivých“ věcech
- velmi nerad cestoval – všechna jeho díla se odehrávají v Praze
- problémy s alkoholem
- většinu života prožil v nouzi
nikdy se neoženil - jeho životními láskami byly Anna Holinová, Karolína Světlá, Terezka Macháčová, Anička Tichá
Znaky Nerudovy tvorby
1) Nerudova poezie
tíhne k realistickému pohledu na svět (odmítání idyličnosti, iluzí), nesmlouvavý a neskreslený obraz
epičnost
reflexivnost
vtip
humor
sarkasmus
sociální cítěni
sebeironie
skromný, chvílemi až drsný jazyk
využívání lidové poezie
2) Nerudova próza
realistické ztvárnění skutečnosti
drobnokresba – specifický záběr na jednotlivé postavy
umělecká stránka jazyka
výběr slov a větná stavba blízká spíše hovorové řeči
vše směřuje ke stručnosti a k úsečnosti
snaha o přesné zobrazení skutečnosti
pozorovací talent – uvědomoval si maličkosti, detaily
Dílo
- novinář
vtip a satirický humor
dobrý postřeh
napsal přes 2000 fejetonů! (fejetony signoval malým trojúhelníkem pod textem) - poezie
a) Hřbitovní kvítí:
odraz atmosféry ve společnosti
pesimistické verše
b) Knihy veršů:
má tři oddíly
známá je báseň Dědova mísa (sociální balada, nadpřirozeno)
c) Písně kosmické:
víra v pokrok lidstva
optimismus v souvislosti se změněnými dobovými poměry
motiv kosmu
d) Balady a romance
e) Prosté motivy:
intimní zpověď stárnoucího básníka
f) Zpěvy páteční:
patetické
vlastenecké verše
vydané po jeho smrti
chápány v souvislosti s Velkým pátkem (= smrt po které následuje vzkříšení)
součástí je báseň Láska - próza
a) Povídky malostranské:
zpodobňuje malostranský život z dob svého mládí
starosvětské prostředí
svět maloměstských lidiček
střídá tón vážný a humorný
věrná charakterizace postav
b) Arabesky:
soubor povídek
obrázky z pražského života
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.