Člověk jako společenská bytost
8. 7. 2021 2021-07-08 14:55Člověk jako společenská bytost
Člověk jako společenská bytost
- Člověk jako společenská bytost
– proces socializace a jeho význam pro jedince a společnost
– formy sociálního učení
– pozice, status, role
– tvorba hodnot, postojů a norem
– sociální kontrola
Proces socializace a jeho význam pro jedince a společnost
Socializace
= zespolečenšťování, polidšťování
= aktivní proces sociálního učení
= osvojení jazyka, postojů, specifického vidění světa, identity (vědomí vlastního já)
= proces osvojování a poznávání kulturních norem a hodnot
– umožňuje jedinci život ve společnosti, sžívání člověka s ostatními
– dlouhodobý a komplikovaný proces, nejintenzivnější v mládí, ale probíhá celý život
– člověk se stává osobností pod vlivem sociálního prostředí a sociální interakce
– zajišťuje kontinuitu společenského vývoje
dělení:
- a) záměrná(vědomá) – v rodině, ve škole
- b) nezáměrná(nevědomá) – vzniká interakcemi,korigování chování,schopnost empatie
cíle:
– zespolečenštění člověka tak, aby byl schopen vycházet s ostatními lidmi a mohl existovat ve společnosti chování úspěšně socializovaného člověk je předvídatelné a očekávané
– naučit jedince správě se chovat v určitých sociálních rolích
– vypracovává u člověka schopnost vzdát se určité potřeby nebo ji odložit na později(disciplína)
– probíhá v sociálním prostředí
rodina (primární skupina, nejvýznamnější)
vrstevnická skupina
pracovní kolektiv / masmédia
Formy sociálního učení
– napodobování
– identifikace (ztotožňování se s urč. vzorem)
– přebírání rolí (osvojování si rolí)
– anticipace (očekávání urč. způsobu jednání)
– citová nákaza (přebírání cit. vztahů od lidí)
– sugesce (nekritické přebírání názorů)
Sociální učení je způsob, kterým se jedinec učí přizpůsobovat požadavkům svého společenského prostředí a osvojuje si názory, postoje, hodnoty
– základem formálních vztahů je sociální pozice (status) a sociální role, která je s ní svázána
Pozice, status, role
Sociální pozice = hodnota postavení, které člověk zaujímá v nějakém sociálním útvaru
– má vzhledem k jiným postavením určitou hodnotu
– svázáno s výkonem určité role
Status = trvalejší pozice, bývá vyjadřován symboly
- a) vrozený
- b) získaný(získaný během života)
- c) připsaný(jak člověka vidí ostatní lidé)
Sociální role = soubor očekávaných chování člověka
– odráží jeho postavení ve společnosti je tím, co se od něj očekává
– mívají symboly (koruna…)
– neslučitelnost role – když se od jedince v určité situaci očekává až protikladné chování
– člověk ji neuskutečňuje podle přesných pravidel, ale vkládá do ní prvky své osobnosti
– její realizace záleží na:
poznání / informacích
motivaci (= emotivní faktor)
schopnosti jedince
členění:
- a) formální (student, poslanec..)
- b) neformální (kamarád..)
obligatorní (syn, vnuk, Čech, muž..) / volitelné
podřadná / souřadná / nadřazená…
specifické -> vnucené (obětní beránek) / přisouzené (šašek třídy)
– souběžně několik rolí (matka, dcera, atletka, sekretářka, sestra..)
– člověk se s ní může identifikovat, nebo ji hrát
– obvykle vymezená např. postavením v zaměstnanecké struktuře společnosti
Tvorba hodnot, postojů a norem
Postoje
– relativně stálé tendence hodnotit předměty a jevy
– připravenost člověka reagovat na podněty určitým způsobem
– měří se na postojových škálách
Norma
je požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., určený buď k závaznému vyžadování nebo k posuzování jejich přijatelnosti nebo obvyklosti.
Hodnota
obecné myšlenkové přetvoření postoje vůči určité kvalitě do formy přetrvávající míry individuální významnosti této kvality; vztahová kategorie vyjadřující na základě hodnotící transakce stupeň zobecněné a vnitřně přijaté významnosti vnější entity konkrétním člověkem. Rovněž cílový předmět nebo stav, ke kterému člověk směřuje a kterého se snaží dosáhnout (zájem). Hodnota vzniká v procesu socializace jedince kulturním působením společnosti, v níž jedinec žije. Strukturací hodnot do více či méně stálých hierarchií (vyšší a nižší hodnoty) vzniká hodnotová orientace, která je individuálně vysoce variabilní a je většinou měřítkem identifikace jedince se společností.
Reakce na rozpor mezi hodnotami a cíli – podle am. sociologa Roberta Karla Mertona – 5 typů reakce jedince na rozpor mezi hodnotami a cíli společnosti a prostředky dosažení
– Konformismus = jednání dle očekávání , naplnění role, souhlas s cílem
– Inovace = souhlas s cílem, ale ne s prostředky, volí vlastní
– Ritualismus = lpí na osvědčených prostředcích, ale neuvědomuje si cíle
– Únik (různé formy) = ignorace cílů, postupů i očekávaných reakcí
– Vzpoura = nepřijímá ani cíle, ani prostředky (protest)
Sociální deviace – znamenají odchylku od pravidel vytvořených společností a osvojených během socializace
– podstata je v existenci pravidel, bez nich by neexistovala
– deviantní chování – odlišuje se od uznávaných norem a pravidel, podle nichž jedná většina společnosti, porušení těchto pravidel
– co je deviantní a co normální závisí na tom, co za to považuje společnost
– sociální patologie – ohrožující, škodlivé, negativní hodnocení
dělení:
- a) agresivní(použití násilí)
- b) neagresivní(porušení norem bez násilí)
- c) zvláštní druhy
– kriminalita = činnost porušující právní normy,trestána systémem sankcí
– delikvence – týká se i mladistvých
– šikana, násilí
Sociální kontrola
– konfrontace reálného chování člověka s normami a hodnotami společnosti
– dělení:
vnější / vnitřní (= sebekontrola)
– udržuje ji systém sankcí –
- a) pozitivní -> ocenění za následování norem a dodržování hodnot (státní vyznamenání…)
- b) negativní -> trst za porušení norem a nenrespektování hodnot (trestní stíhání, odsouzení) cílem je
Cíl: stabilita sociálního řádu , udržení stávajících institucí a sociálních organizací
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.