04. Antická kultura a její vliv na pozdější umělecké slohy
8. 7. 2021 2021-07-08 6:3904. Antická kultura a její vliv na pozdější umělecké slohy
04. Antická kultura
Kultura Starověkého Řecka
- náboženství
- první Evropané, kteří vyznávli antropomorfní božstva
- Bohové měli lidskou podobu
- Uctívali I přírodní jevy a rostliny
- Bohové měli atribut zvířecí podoby a byli s ním vyobrazovány
- Řecký pantheon bohů vznikal dlouhou dobu
- 3 generace bohů- uranovská, kronovská, diovská, jmenovali se vždy podle nejvýznamějšího boha
- bohové měli různé competence
- podle nich lidé prožívali 5 věků- zlatý, stříbrný, bronzový, heroú, železný
- Řekové svým bohům stavěli veliké chrámy a kolem nich se stavěly další budovy- divadla I stadiony- např. Olympie, Delfy
- jazyk, literatura
- byl tu jeden jazyk- řečtina
- vznikaly eposy- hrdinské- Ilias, Odyssea a dialektské- pracovní
- lyrika- milostná, oslavná, útočná- Sapfó, Pindaros
- divadlo- herci byli vždy muži, témata většinou o válkách- Sofokles, Aischilos
- rétorika- musel to ovládat každý občan, který se chtěl angažovat v politice, Demosthenes
- dějepisectví- Řekové psaly I o oklních národech- Herodotos, Demosthenes
- věda- mechanika, optika, astronomie, matematika, mnoho objevů, Aristoteles
- FILOSOFIE- zabývali se vznikem světa, lidskou společností, centrem byly Athény, byla založena I škola- akademie Platona
- Přirodní vědy- formulace řírodních zákonů- Pathagoras, Eukleides
- Geometrie, matematika, aritmetika
- Lékařství- dlouhá traduce, používaly bylinky I zaklínadla
- Vznikaly lékařské školy
- architektura, umění
- stavba chrámů, které se vyvinuly z MEGARY- dům se sloupy
- 3 druhy sloupů- koryntský, dórský, ionský
- koryntský styl byl zdobený, inský I dorsky byly podobné
- Akropolis, Apollonův chrám
- Stavba divadel- dobra akustika, ve všech městech
- Závodiště- v každém okrsku, okolo stupnovité tribuny, byly zde olympijské hry
- Obytné domy měly mužskou a ženskou část
- SOCHAŘSTVÍ- zdobené chrámy relief I sochami
- Kúros- jinoch, koré- dívka
- Postupně začaly vznikat nejslavnější díla Moronův diskabolos, Polykleitos,Doryfros- tito sochaři zastihli osobu v zastaveném stavu
- Bronz, mramor + polychromované sochy- realistický dojem
- MALIŘSTVÍ- výzdoba keramiky, fresky na zdech, vznikaly I nástěnné malby- v pálácích Knossos, podobné výzdobě v Egyptě
- Keramika- zobrazení mořských živočichů
- Pantheon- chrám bohů, všichni bohové všech kultur
- Hétera- prostitutka která byla vzdělaná, Kentaur
Římská kultura, umění
- římské umění většinou neni originální
- napodobují Řecko
- vliv Etruské kultury
- díky Římu se zachovala řecká kultura
- originální v politice a právu ale ne v umění
- náboženství
- na počátku animistické, zoomorfní
- posupně vznik polyteismu- vznik 3 nejvyšších bohů- Jupiter, Juno, Minerva a rozšiřuje se pantheon bohů
- antropomorfní ráz
- pontifikus maximus- nejvyšší kněz, kterého si přivlastnovali i císaři
- v období principátu ovlivnováno orientem
- ovlivnovalo to I život- úcta sebeovládání, ctnosti, loajality
- vzdělání
- inspirace Řeckem
- přebírají I písmo od řeků, později vytváří nové písmo LATINKU
- vznikají římská číslice
- všichni základně vzděláni
- bohatí muži měli vyšší vzdělání- filosofické I řečnické školy
- vznik vzdělanostních center v Římě, Alexandrii
- zakládáni veřejných budovzakládání veřejných budov- školy, akademie, knihovny
- filosofické otázky o osbě samém
- ŘEČNICTVÍ- druh umění, každý politik musel ovládat, 2 fáze- REPUBLIKA- politická retorika obhajoby, soudy- CICERO, CÍSAŘSTVÍ- umělecká stránka, oslavné řeči, zpěvy
- DĚJEPISECTVÍ- vycházejí z Řeků, spojeno s politikou, tvorba ANALU- zápis politických událostí den po dni
- POLYBIOS- zakladatel dějepisectví v Římě, zachycuje přelomové události
- CEASAR- zapisoval o válkách, píše nestraně
- LITERATURA- kopírují řeckou literature, obracejí se k sobě, žánry: náboženská (věštky, písně), zábava- komedie- přepis řeckých gladiátorských her, vznik satiry- odlehčená krititka
- OCTAVIANUS- Proměny, Umění milovat, VERGILIUS- Aeneas
Architektura
- památky rozeseté po celém Středomoří
- inspirace Řeckem I Etrusky- převzetí klentby a oblouku
- chrámy podobné těm řeckým- nejznámější Pantheon
- chrám na Kapitolu
- divadla- stavby na rovině ne v terénu jako v řecku
- stavba amfiteátrů
- vítězné oblouky- Tituv
- aquadukty
- obytné domy byly I činžovní, atriové, vily
- MALIŘSTVÍ- fresky, zdobení I obyčejných domů, mozaiky I nástěnné a podlahové
- SOCHAŘSTVÍ- podobné řeckému, vznik portrétů, historický relief- ozdoba oblouků, sloupů
VLIV NA RENESANCI A ROMÁNSKOU KULTURU
Románská kultura
- univerzální kultura
- nejvíce se rozvíjela v jižní a západní Evropě
- spojení s církví
- VZDĚLÁNÍ, FILOSOFIE- patristika: učení církevních otců, formulace církevních dogmat, sv Augustýn, scholastika: rozšiřování vzdělanosti, vznik univerzit, stale spojení s církví, T. Akvinský
- Základem vzděláni bylo SEDMERO UČENÍ
- Vznik scriptoria- centra vzdělanosti
- LITERATURA- psáno v latině, poznamenáno námoženstvím, legendy I kroniky- Kosmova, Fredegarova
ARCHITEKTURA
- navazuje na antiku
- valená klentba je nahrazena křížovou
- stavby z kamene dřeve
- malá okna, tlusté zdivo
- ozdobné relief- portály
- vznikají baziliky a rotundy
- Kostel sv. Marie, bazilika sv. Jíří
- rotundy- sv. Jiří, sv. Martina
- vznik klášterů- Břevnovský
- hrady- Pražský, Křivoklát
SOCHAŘSTVÍ
- relief, zdobení staveb, církevní tématika, polychromie
MALÍŘSTVÍ
- fresky
- iluminace- knihomalba
- hiearchická perpektiva
Renesance
Rodí se na konci 14. Století a ovlivnuje Evropu až do 16 století
- kolebkou je severní Evropa
- 3 období renesance- Raná, Vrcholná, Pozdní
- VRCHOLNÉ OBDOBÍ- je nejvíce ovlivněno antikou, rozšíření I mimo Apeniniská poloostrov, upřednostění člověka, centrem Florencie,
- Pozdní období neni ovlivnovano politicky, zakázky od papeže
UMĚNÍ
- ARCHITEKTURA- univerzální umělecký sloh
- Odklon od křestanských motive
- Zdůraznění HORIZONTALY- stavba v prostoru, široké stavby
- Otevřená architektura
- Staví se z kamene, cihel
- Jsou tu sdružená okna, které jsou zdobeny lištami
- Oblouková klentba- nejvíce v arkádách- jednoduše zdobené
- Zdobení SGRAFITAMI- rustikální, psaníčková, kvádrová
- Interior je vzdušný, jednoduše zdobený geometrickou linkoupokus o estetiku
- Světské stavby- ZÁMEK- aristokratické sidle, vzdušnost, světlost, jsou pohodlné, staví se I ve městech, VILA- letní sidle, v Čechách ozn. Jako palace- např. Černínský, MĚSTSKÝ DUM- široký, stavby místo těch gotických, zdobeno štíty- stavba domů pro instituce- radnice….
ARCHITEKTI:
BRUNELLESCHI
-působil ve Florencii, palace VAcchio, most Vacchio, palace Medici
BRAMANTE
-stavba chrámu sv. Petra, Michelangelo zdobil interier
BENEDIKT RIED
- působil v Čechách
- letohrádek královny ANNY, letohrádek HVĚZDA
- zámky OPOČNO, LITOMYŠL
VÝTVARNÉ UMĚNÍ
- zesvětštění
- emotivní témata, antická mytologie
- zájem o člověka
- znázornění lidí v jejich skutečné podobě
- mecenášství- díla byla vědomě dotována
- všestranní umělci- Leonardo Da Vinci, Michelangelo
- sochařství- cílem co nejrealističtěji vypodobit lidi, kámen a mramor
- MICHELANGELo- renesanční člověk, architect, sochař, vědec, výzdoba svatopetrsého chrámu, sixtýnské kaple
- MALIRSTVI- realismus, malování podle skutečného modelu, malují se I akty, seznámení s anatomií těla, skutečná perspektiv
- Olejomalba, snaha o dokonalost a detail, vznik PORTRÉTU
Umělci: Leonardo Da Vinci ( Mona Lisa, Sixtýnská madonna), Tizian ( portrét Karla V.), Tintoreto ( zázrak sv. Marka), Bosch ( ukřižování Ježíše, zahrada pozemských potěšení), Durer ( Adam a Eva)
reklama
Koukni co o nás studenti říkají
Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.
Díky za materiály. Ve škole jsem dlouho chyběla, ale naštěstí jsem našla všechno tady.
Dost jsem ve škole zameškala ze zdravotních důvodů, všechny materiály jsem našla online tady. Vše jsem krásně pochopila a dohnala zameškané učivo.
Klárka
Studentka základní školyHrozně moc zápisků a materiálů do školy. Když je Covid, tak se to ohromně hodí!
Jakmile započala online výuka, všude jsem hledal vhodné zápisky, až jsem narazil na UČSEONLINE. Zde jsem našel vše potřebné a díky tomu jsem distanční výuku zvládl skvěle.
Robert
Student gymnáziaMaturitní otázky jsou skvělé!!!
Trošku jsem zaspala s přípravou na maturitu a neměla zpracované všechny maturitní otázky. Všechny jsem našla tady. Jsou skvělé a jsou ke stažení.